La influencia de las redes sociales (facebook) en el elector

 

Authors
Ambi Palacios, Geovanna Cristina
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The influence of the media on political issues has always been a subject of study in political science. However, the emergence of the Internet and the development of new Information and Communication Technologies (ICTs) have given way to electoral campaigns not only using traditional communication channels such as newspapers, radio and television. Rather, they opt for new spaces of communication. In this case, Facebook is chosen because it is the social network and the most visited website in Ecuador, which was used to disseminate the messages of electoral campaigns. This article will analyze the development of the political campaigns of candidates Lenin Moreno and Guillermo on Facebook during the second round of the 2017 presidential elections. Through the rational choice theory and the method of scientific observation, the 385 published photographs were classified by the candidates on the official pages in 10 criteria to be able to process the information they provided. At the end of the investigation, the low influence of this social network, the little information it provides to voters, was verified; but also, the need to improve its handling for future elections.
La influencia de los medios de comunicación en asuntos políticos ha sido siempre un tema de estudio en ciencias políticas. No obstante, la aparición del internet y el desarrollo de nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación (TICs) han dado paso a que las campañas electorales no solo utilicen los canales de comunicación tradicionales como el periódico, la radio y la televisión. Más bien se optan por nuevos espacios de comunicación. En este caso se escoge Facebook por ser la red social y el sitio web más visitado en Ecuador, el cual fue utilizado para la difusión de los mensajes de campañas electorales. Este artículo analizará el desarrollo de las campañas políticas de los candidatos Lenin Moreno y Guillermo en Facebook en el periodo de la segunda vuelta de elecciones presidenciales 2017. Por medio de la teoría de elección racional y el método de observación científica se clasificó las 385 fotografías publicadas por los candidatos en las páginas oficiales en 10 criterios para poder procesar la información que brindaban. Al final de la investigación se comprobó la baja influencia de esta red social, la poca información que brinda a los votantes; pero también la necesidad de mejorar su manejó para futuras elecciones.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
ECUADOR-POLÍTICA
COMUNICACIÓN Y POLÍTICA
TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN
REDES SOCIALES
FACEBOOK
CAMPAÑA ELECTORAL
MERCADOTECNIA POLÍTICA
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
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http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/8943
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openAccess
License
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