La importancia de las rutinas en niños de educación inicial de 3 a 5 años

 

Authors
Prado Borja, Carolina
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

Routines at home and at school are a fundamental aspect on children’s social, emotional and cognitive development. The following document aims to determine the importance of routines establishment in early childhood, and how this fosters learning, social skills acquirement and emotional development on the early years. This research analyzes different publications on the application of routines in the school context. In addition, it explores various authors’ perspectives on the establishment of routines in the home setting. The document concludes that routines are an essential piece for the environments in which the child is growing; home and school, since routines facilitate the foundation of a predictable, safe and clear environment. It is suggested than when having an optimal environment established at home and at school, children’s emotional security, autonomy, interaction skills and learning are enhanced. Finally, this analysis recommends different activities that help the application and efficient establishment of routines at home and the school setting
Las rutinas tanto en la escuela como en el hogar, son un aspecto fundamental para el desarrollo socioemocional y cognitivo en los infantes. La finalidad de esta investigación es resolver la importancia del establecimiento de rutinas en la edad temprana, y como la utilización de las mismas incide en el aprendizaje, adquisición de destrezas sociales, y en el desarrollo emocional de dicha población. Por lo tanto, el presente trabajo analiza diferentes textos sobre la aplicación de rutinas en el contexto escolar. Adicionalmente, se investiga argumentos de diferentes autores especializados en el establecimiento de rutinas en el hogar. Se concluye en que las rutinas son esenciales en los ambientes en donde el niño se forma: la escuela y el hogar, ya que estas son un aporte para crear un ambiente de predictibilidad, seguridad y claridad para el mismo. De esta manera, se sugiere que al crear un ambiente óptimo tanto en la escuela como en el hogar, el niño aumenta su seguridad emocional, desarrolla su autonomía, capacidad de interactuar y aprendizaje. Finalmente, la investigación propone varias actividades que ayudan a la aplicación eficiente de rutinas en el hogar y escuela.

Publication Year
2014
Language
esp
Topic
Educación
Teoría y práctica de la educación
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
Get full text
http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/3316
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/