La experiencia de padres de niños con trastorno del espectro autista que recibieron terapia DIR/floortime

 

Authors
Izurieta Córdova, Ana Carolina
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

Background: Autistic Spectrum Disorder (ASD) has a significant global prevalence and is a known problem in Ecuador, although its national prevalence is unknown. ASD is a pervasive neurodevelopmental disorder characterized by communication deficits, social interaction difficulties and restricted behaviors. ASD impacts the individual’s overall functioning, mainly social, academic and emotional areas. Published writings describe the ideal treatment for ASD as early, intensive, individualized and integral, in order to have a better functional prognosis. Stanley Greenspan and Serena Wieder developed the DIR/Floortime therapy based on the premise that the acquisition of cognitive, motor and linguistic skills; is a secondary and indirect result of cooperative work between the patient, his/her parents and the therapist, of the intervention on attachment and emotional development on the child with ASD. Method: The sample was made up of 6 pairs of parents of children (age 2-4 years) with an ASD diagnosis, with experience in a therapeutic process of Floortime/DIR therapy. Each couple answered a semi-structured interview, which tried to capture their experience, satisfaction and perception on the intervention mentioned. Results: The interview responses reflect positive parent perception of DIR/Floortime therapy, as well as a positive change in the overall functioning of the child with ASD. Conclusions: DIR/Floortime therapy shows an improvement in the functioning and quality of life of the child with ASD, as well as that of their parents.
Antecedentes: El Trastorno del Espectro Autista (TEA) tiene una prevalencia significativa a nivel global y es una problemática conocida en el Ecuador aunque su prevalencia nacional se desconoce. El TEA es un trastorno prevasivo del neurodesarrollo caracterizado por alteraciones en la comunicación, interacción social y comportamientos restringidos. El TEA tiene alto impacto en el funcionamiento global del individuo afectando ámbitos como el social, académico y emocional. La literatura encuentra que su intervención debe ser de carácter temprano, intensivo, individualizado e integral, para así tener un mejor pronóstico funcional. Stanley Greenspan y Serena Wieder desarrollan la terapia DIR/Floortime basándose en la premisa que la adquisición de habilidades cognitivas, motoras y lingüísticas; es un resultado secundario e indirecto del trabajo cooperativo entre el paciente, sus padres y el terapeuta, en el trabajo en el vínculo y el desarrollo emocional del niño con TEA. Metodología: Se utilizó una muestra compuesta de 6 parejas de padres de niños (edad entre 2-4 años) con un diagnóstico de TEA, con experiencia en un proceso terapéutico de terapia Floortime/DIR. Cada pareja respondió una entrevista semiestructurada en la que se buscó captar la experiencia, satisfacción y percepción que tienen en cuanto a la intervención mencionada. Resultados: Las respuestas de la entrevista aplicada reflejan una percepción positiva de la terapia DIR/Floortime por parte de los padres, así como un cambio positivo en el funcionamiento global del niño con TEA. Conclusiones: La terapia DIR/Floortime muestra una mejora en el funcionamiento y calidad de vida del niño con TEA, así como el de sus padres.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
Niños Autistas
Relaciones Familiares
Rehabilitación
Padres
MEDICINA
PEDIATRÍA
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
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http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/6425
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openAccess
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