Epistemología de la contabilidad y la formación académica de los estudiantes de noveno semestre de la Carrera de Contabilidad y Auditoría de la Universidad Técnica de Ambato

 

Authors
Rosales Martínez, Dayana Belén
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The accounting epistemology is the means to end the discrepancy related to the definition of Accounting, through it the student understands, analyzes and is able to have the knowledge to be able to use them in the workplace. The purpose of this research is to understand the epistemological foundations of accounting, based on research and approaches that will serve as a starting point for authorities, teachers and students to consider as an elementary part of the academic profile of the School of Accounting and Auditing the study of epistemology so that scientific knowledge is strengthened within the classrooms. The study was applied to a sample of 80 students, and an exploratory and correlational methodology was used based on the accounting modules taught by the faculty, in order to analyze the knowledge of the future professional in the accounting sciences of the Technical University of Ambato The findings of this study served to demonstrate that students enrolled in the ninth semesters of the Accounting and Audit degree have a higher performance in Financial Accounting, services and taxation.
La epistemología de la contabilidad es el medio para terminar con la discrepancia relacionada con la definición de contabilidad, a través de ella el estudiante comprende, analiza y es capaz de tener los conocimientos aptos para poder utilizarlos en el ámbito laboral. La presente investigación tiene como propósito conocer los fundamentos epistemológicos de la contabilidad, sustentándose a través de investigaciones y planteamientos que servirán de partida para que autoridades, docentes y estudiantes consideren reconocer como parte elemental dentro del perfil académico de la Facultad de Contabilidad y Auditoría el estudio de la epistemología para que se fortalezca el conocimiento científico dentro de las aulas. El estudio se aplicó a una muestra de 80 alumnos, además se utilizó metodología de tipo exploratoria y correlacional basándose en los módulos de contabilidad impartidos por la facultad, con el fin de analizar el conocimiento del futuro profesional en las ciencias contables de la Universidad Técnica de Ambato. Los hallazgos de este estudio sirvieron para demostrar que los estudiantes matriculados en los novenos semestres de la Carrera de Contabilidad y Auditoría tienen mayor rendimiento en contabilidad financiera, de servicios y tributaria.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
EPISTEMOLOGÍA
FORMACIÓN ACADÉMICA
ESTUDIANTES
CONTABILIDAD
Repository
Repositorio Universidad Técnica de Ambato
Get full text
http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29695
Rights
openAccess
License