Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General Unificado

Teacher performance in inclusive education is essential for educational institutions. The teacher must apply educational strategies that favor inclusion and attention to diversity. The present investigative work arises from the need to improve the performance in inclusive education of the teachers o...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Автор: Royero Moya, Mario Ángel (author)
Формат: masterThesis
Мова:spa
Опубліковано: 2022
Предмети:
Онлайн доступ:http://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/5890
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
_version_ 1831816346710573056
author Royero Moya, Mario Ángel
author_facet Royero Moya, Mario Ángel
author_role author
collection Repositorio Universidad Laica Vicente Rocafuerte
dc.contributor.none.fl_str_mv Marín Figuera, María Gabriela
dc.creator.none.fl_str_mv Royero Moya, Mario Ángel
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-24T20:19:17Z
2022-10-24T20:19:17Z
2022
dc.format.none.fl_str_mv 109 p.
dc.identifier.none.fl_str_mv Royero Moya, Mario Ángel (2022). Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General Unificado. Guayaquil. ULVR. Posgrado / Maestría en Educación Mención Inclusión Educativa y Atención a la Diversidad / Tesis Maestría en Educación Mención Inclusión Educativa y Atención a la Diversidad. 109 p.
ULVR-BG/DI-TM-327/ROYd
http://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/5890
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.none.fl_str_mv Guayaquil: ULVR, 2022.
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Universidad Laica Vicente Rocafuerte
instname:Universidad Laica Vicente Rocafuerte
instacron:ULVR
dc.subject.none.fl_str_mv Escuela secundaria
Educación inclusiva
Docente de secundaria
Competencia
dc.title.none.fl_str_mv Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General Unificado
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/masterThesis
description Teacher performance in inclusive education is essential for educational institutions. The teacher must apply educational strategies that favor inclusion and attention to diversity. The present investigative work arises from the need to improve the performance in inclusive education of the teachers of the high school area of the Miraflores educational center in the city of Guayaquil. The stated objective was to design workshops aimed at improving the performance of these teachers in inclusive education. The research approach used was mixed. Data collection instruments were applied such as the survey of 12 teachers, interviews with three authorities and the head of DECE. In addition, 12 teaching activities were observed in order to obtain information according to the stated objectives. The result was that teachers in the high school area lack teaching tools and need to be trained in inclusive education issues to improve their teaching performance. The proposed workshops are based on an active teaching-learning methodology, they propose methods such as the illustrative explanatory and problem teaching, among others. The topics of the workshops were chosen according to the results obtained in the applied instruments.
eu_rights_str_mv openAccess
format masterThesis
id REPULVR_acb036a9f6ec93f006d871b86ea5a623
identifier_str_mv Royero Moya, Mario Ángel (2022). Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General Unificado. Guayaquil. ULVR. Posgrado / Maestría en Educación Mención Inclusión Educativa y Atención a la Diversidad / Tesis Maestría en Educación Mención Inclusión Educativa y Atención a la Diversidad. 109 p.
ULVR-BG/DI-TM-327/ROYd
instacron_str ULVR
institution ULVR
instname_str Universidad Laica Vicente Rocafuerte
language spa
network_acronym_str REPULVR
network_name_str Repositorio Universidad Laica Vicente Rocafuerte
oai_identifier_str oai:localhost:44000/5890
publishDate 2022
publisher.none.fl_str_mv Guayaquil: ULVR, 2022.
reponame_str Repositorio Universidad Laica Vicente Rocafuerte
repository.mail.fl_str_mv .
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Laica Vicente Rocafuerte - Universidad Laica Vicente Rocafuerte
repository_id_str 0
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/
spelling Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General UnificadoRoyero Moya, Mario ÁngelEscuela secundariaEducación inclusivaDocente de secundariaCompetenciaTeacher performance in inclusive education is essential for educational institutions. The teacher must apply educational strategies that favor inclusion and attention to diversity. The present investigative work arises from the need to improve the performance in inclusive education of the teachers of the high school area of the Miraflores educational center in the city of Guayaquil. The stated objective was to design workshops aimed at improving the performance of these teachers in inclusive education. The research approach used was mixed. Data collection instruments were applied such as the survey of 12 teachers, interviews with three authorities and the head of DECE. In addition, 12 teaching activities were observed in order to obtain information according to the stated objectives. The result was that teachers in the high school area lack teaching tools and need to be trained in inclusive education issues to improve their teaching performance. The proposed workshops are based on an active teaching-learning methodology, they propose methods such as the illustrative explanatory and problem teaching, among others. The topics of the workshops were chosen according to the results obtained in the applied instruments.El desempeño docente en educación inclusiva es fundamental para las instituciones educativas. El docente debe aplicar estrategias educativas que favorezcan la inclusión y la atención a la diversidad. El presente trabajo investigativo surge ante la necesidad de mejorar el desempeño en educación inclusiva de los profesores del área de bachillerato del centro educativo Miraflores de la ciudad de Guayaquil. El objetivo planteado fue diseñar talleres encaminados a perfeccionar el desempeño de estos docentes en educación inclusiva. El enfoque de investigación utilizado fue el mixto. Se aplicaron instrumentos de recolección de datos como la encuesta a 12 profesores, entrevistas a tres autoridades y al jefe del DECE. Además, se observaron 12 actividades docentes con el fin de obtener información acorde a los objetivos planteados. Se obtuvo como resultado que los docentes del área de bachillerato carecen de herramientas didácticas y necesitan ser capacitados en los temas de educación inclusiva para mejorar su desempeño docente. Los talleres propuestos se basan en una metodología de enseñanza aprendizaje activa, proponen métodos como el explicativo ilustrativo y la enseñanza problémica, entre otros. Los temas de los talleres fueron escogidos de acuerdo a los resultados obtenidos en los instrumentos aplicados.Guayaquil: ULVR, 2022.Marín Figuera, María Gabriela2022-10-24T20:19:17Z2022-10-24T20:19:17Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis109 p.Royero Moya, Mario Ángel (2022). Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General Unificado. Guayaquil. ULVR. Posgrado / Maestría en Educación Mención Inclusión Educativa y Atención a la Diversidad / Tesis Maestría en Educación Mención Inclusión Educativa y Atención a la Diversidad. 109 p.ULVR-BG/DI-TM-327/ROYdhttp://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/5890spahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositorio Universidad Laica Vicente Rocafuerteinstname:Universidad Laica Vicente Rocafuerteinstacron:ULVR2024-06-25T19:35:51Zoai:localhost:44000/5890Institucionalhttp://repositorio.ulvr.edu.ec/Universidad privadahttps://www.ulvr.edu.ec/http://repositorio.ulvr.edu.ec/oai.Ecuador...opendoar:02025-05-04T09:36:44.711132Repositorio Universidad Laica Vicente Rocafuerte - Universidad Laica Vicente Rocafuertetrue
spellingShingle Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General Unificado
Royero Moya, Mario Ángel
Escuela secundaria
Educación inclusiva
Docente de secundaria
Competencia
status_str publishedVersion
title Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General Unificado
title_full Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General Unificado
title_fullStr Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General Unificado
title_full_unstemmed Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General Unificado
title_short Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General Unificado
title_sort Desempeño docente para la inclusión educativa de estudiantes de Bachillerato General Unificado
topic Escuela secundaria
Educación inclusiva
Docente de secundaria
Competencia
url http://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/5890