Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem
This essay explores how queer theory can contribute to discussions in educommunication and the analysis of communication within the digital ecosystem. The central argument is that Queer Theory offers valuable insights for critically examining the subjective dimensions of how we use, communicate,...
Gardado en:
Autor Principal: | |
---|---|
Formato: | article |
Idioma: | spa |
Publicado: |
2025
|
Subjects: | |
Acceso en liña: | https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494 |
Tags: |
Engadir etiqueta
Sen Etiquetas, Sexa o primeiro en etiquetar este rexistro!
|
_version_ | 1838830297534169088 |
---|---|
author | Polo Rojas, Néstor David |
author_facet | Polo Rojas, Néstor David |
author_role | author |
collection | Revista de Comunicación y Cultura |
dc.creator.none.fl_str_mv | Polo Rojas, Néstor David Polo Rojas, Néstor David |
dc.date.none.fl_str_mv | 2025-01-16 |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf text/html application/epub+zip text/xml |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494 10.32719/26312514.2025.11.9 |
dc.language.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.none.fl_str_mv | Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5257 https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5460 https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5461 https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5462 |
dc.rights.none.fl_str_mv | Derechos de autor 2025 Uru: Revista de Comunicación y Cultura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv | Uru: Revista de Comunicación y Cultura; No. 11 (2025): Imagen of artificial intelligence era; 146-163 Uru: Revista de Comunicación y Cultura; Núm. 11 (2025): La imagen en la era de la inteligencia artificial; 146-163 2631-2514 reponame:Revista de Comunicación y Cultura instname:Universidad Andina Simón Bolivar instacron:UASB |
dc.subject.none.fl_str_mv | Educomunicación teoría queer LGTBI ecosistema digital Educommunication media literacy gender&education queer theory LGBTI digital ecosystem |
dc.title.none.fl_str_mv | Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem Queerificar la educomunicación: Perspectivas queer sobre el aprendizaje y el ecosistema digital |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | This essay explores how queer theory can contribute to discussions in educommunication and the analysis of communication within the digital ecosystem. The central argument is that Queer Theory offers valuable insights for critically examining the subjective dimensions of how we use, communicate, and learn through ICT—especially in terms of the body, sexuality, emotions, and identity. The essay brings together different conceptual frameworks, including critical communication theory, education, and gender studies, to create a holistic reflection that views technology and gender as systems of control that shape the ways we inhabit, interact, and learn in digital spaces. This discussion draws on theoretical references, research findings, and personal experiences. Finally, it explores the intersection of queer pedagogy and educommuni-cation frameworks as a way to promote the inclusion of gender and sexual diversity in learning environments. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | REVURU_bb5c1cfd4bd52fdc25b5fa7cab1d7f9c |
identifier_str_mv | 10.32719/26312514.2025.11.9 |
instacron_str | UASB |
institution | UASB |
instname_str | Universidad Andina Simón Bolivar |
language | spa |
network_acronym_str | REVURU |
network_name_str | Revista de Comunicación y Cultura |
oai_identifier_str | oai:revistas.uasb.edu.ec:article/5494 |
publishDate | 2025 |
publisher.none.fl_str_mv | Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador |
reponame_str | Revista de Comunicación y Cultura |
repository.mail.fl_str_mv | |
repository.name.fl_str_mv | Revista de Comunicación y Cultura - Universidad Andina Simón Bolivar |
repository_id_str | 0 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2025 Uru: Revista de Comunicación y Cultura https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spelling | Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital EcosystemQueerificar la educomunicación: Perspectivas queer sobre el aprendizaje y el ecosistema digitalPolo Rojas, Néstor DavidPolo Rojas, Néstor DavidEducomunicaciónteoría queerLGTBI ecosistema digitalEducommunicationmedia literacygender&educationqueer theoryLGBTI digital ecosystemThis essay explores how queer theory can contribute to discussions in educommunication and the analysis of communication within the digital ecosystem. The central argument is that Queer Theory offers valuable insights for critically examining the subjective dimensions of how we use, communicate, and learn through ICT—especially in terms of the body, sexuality, emotions, and identity. The essay brings together different conceptual frameworks, including critical communication theory, education, and gender studies, to create a holistic reflection that views technology and gender as systems of control that shape the ways we inhabit, interact, and learn in digital spaces. This discussion draws on theoretical references, research findings, and personal experiences. Finally, it explores the intersection of queer pedagogy and educommuni-cation frameworks as a way to promote the inclusion of gender and sexual diversity in learning environments.Este ensayo busca dimensionar los posibles aportes de las teorías queer a las discusiones sobre el campo de la educomunicación y el análisis de la comunicación en el ecosistema digital. La tesis central sostiene que la teoría queer brinda perspectivas para una lectura crítica de las dimensiones subjetivas sobre las prácticas de uso, intercambio y aprendizaje por medio de las TIC, especialmente en términos del cuerpo, la sexualidad, el afecto y la identidad. El texto pone en diálogo distintos marcos conceptuales —teorías críticas de la comunicación, educación, estudios de género— para construir una reflexión holística que concibe a la tecnología y al género como dos sistemas de control que delimitan la manera en que habitamos, interactuamos y aprendemos en la esfera digital. Esta discusión se alimenta de referentes teóricos, resultados de investigación y experiencias personales. Finalmente, elabora un acercamiento teórico entre la pedagogía queer y la educomunicación como propuesta de inclusión de las diversidades sexogenéricas en los espacios de aprendizaje.Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador2025-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziptext/xmlhttps://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/549410.32719/26312514.2025.11.9Uru: Revista de Comunicación y Cultura; No. 11 (2025): Imagen of artificial intelligence era; 146-163Uru: Revista de Comunicación y Cultura; Núm. 11 (2025): La imagen en la era de la inteligencia artificial; 146-1632631-2514reponame:Revista de Comunicación y Culturainstname:Universidad Andina Simón Bolivarinstacron:UASBspahttps://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5257https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5460https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5461https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5462Derechos de autor 2025 Uru: Revista de Comunicación y Culturahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2025-03-14T15:26:15Zoai:revistas.uasb.edu.ec:article/5494Portal de revistashttps://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uruInstitución privadahttp://www.uasb.edu.ec/https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/oaiEcuador2631-25142631-2514opendoar:02025-03-14T15:26:15falsePortal de revistashttps://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uruInstitución privadahttp://www.uasb.edu.ec/https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/oaiEcuador2631-25142631-2514opendoar:02025-03-14T15:26:15Revista de Comunicación y Cultura - Universidad Andina Simón Bolivarfalse |
spellingShingle | Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem Polo Rojas, Néstor David Educomunicación teoría queer LGTBI ecosistema digital Educommunication media literacy gender&education queer theory LGBTI digital ecosystem |
status_str | publishedVersion |
title | Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem |
title_full | Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem |
title_fullStr | Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem |
title_full_unstemmed | Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem |
title_short | Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem |
title_sort | Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem |
topic | Educomunicación teoría queer LGTBI ecosistema digital Educommunication media literacy gender&education queer theory LGBTI digital ecosystem |
url | https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494 |