Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem

This essay explores how queer theory can contribute to  discussions in educommunication and the analysis of  communication within the digital ecosystem. The central argument is that Queer Theory offers valuable  insights for critically examining the subjective dimensions of how we use, communicate,...

Descrición completa

Gardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor Principal: Polo Rojas, Néstor David (author)
Formato: article
Idioma:spa
Publicado: 2025
Subjects:
Acceso en liña:https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494
Tags: Engadir etiqueta
Sen Etiquetas, Sexa o primeiro en etiquetar este rexistro!
_version_ 1838830297534169088
author Polo Rojas, Néstor David
author_facet Polo Rojas, Néstor David
author_role author
collection Revista de Comunicación y Cultura
dc.creator.none.fl_str_mv Polo Rojas, Néstor David
Polo Rojas, Néstor David
dc.date.none.fl_str_mv 2025-01-16
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
text/xml
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494
10.32719/26312514.2025.11.9
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5257
https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5460
https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5461
https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5462
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2025 Uru: Revista de Comunicación y Cultura
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.none.fl_str_mv Uru: Revista de Comunicación y Cultura; No. 11 (2025): Imagen of artificial intelligence era; 146-163
Uru: Revista de Comunicación y Cultura; Núm. 11 (2025): La imagen en la era de la inteligencia artificial; 146-163
2631-2514
reponame:Revista de Comunicación y Cultura
instname:Universidad Andina Simón Bolivar
instacron:UASB
dc.subject.none.fl_str_mv Educomunicación
teoría queer
LGTBI
ecosistema digital
Educommunication
media literacy
gender&education
queer theory
LGBTI
digital ecosystem
dc.title.none.fl_str_mv Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem
Queerificar la educomunicación: Perspectivas queer sobre el aprendizaje y el ecosistema digital
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This essay explores how queer theory can contribute to  discussions in educommunication and the analysis of  communication within the digital ecosystem. The central argument is that Queer Theory offers valuable  insights for critically examining the subjective dimensions of how we use, communicate, and learn through ICT—especially in terms of the body, sexuality,  emotions, and identity. The essay brings together  different conceptual frameworks, including critical  communication theory, education, and gender studies,  to create a holistic reflection that views technology and  gender as systems of control that shape the ways we  inhabit, interact, and learn in digital spaces. This  discussion draws on theoretical references, research  findings, and personal experiences. Finally, it explores  the intersection of queer pedagogy and  educommuni-cation frameworks as a way to promote the inclusion of gender and sexual diversity in learning environments.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id REVURU_bb5c1cfd4bd52fdc25b5fa7cab1d7f9c
identifier_str_mv 10.32719/26312514.2025.11.9
instacron_str UASB
institution UASB
instname_str Universidad Andina Simón Bolivar
language spa
network_acronym_str REVURU
network_name_str Revista de Comunicación y Cultura
oai_identifier_str oai:revistas.uasb.edu.ec:article/5494
publishDate 2025
publisher.none.fl_str_mv Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador
reponame_str Revista de Comunicación y Cultura
repository.mail.fl_str_mv
repository.name.fl_str_mv Revista de Comunicación y Cultura - Universidad Andina Simón Bolivar
repository_id_str 0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2025 Uru: Revista de Comunicación y Cultura
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spelling Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital EcosystemQueerificar la educomunicación: Perspectivas queer sobre el aprendizaje y el ecosistema digitalPolo Rojas, Néstor DavidPolo Rojas, Néstor DavidEducomunicaciónteoría queerLGTBI ecosistema digitalEducommunicationmedia literacygender&educationqueer theoryLGBTI digital ecosystemThis essay explores how queer theory can contribute to  discussions in educommunication and the analysis of  communication within the digital ecosystem. The central argument is that Queer Theory offers valuable  insights for critically examining the subjective dimensions of how we use, communicate, and learn through ICT—especially in terms of the body, sexuality,  emotions, and identity. The essay brings together  different conceptual frameworks, including critical  communication theory, education, and gender studies,  to create a holistic reflection that views technology and  gender as systems of control that shape the ways we  inhabit, interact, and learn in digital spaces. This  discussion draws on theoretical references, research  findings, and personal experiences. Finally, it explores  the intersection of queer pedagogy and  educommuni-cation frameworks as a way to promote the inclusion of gender and sexual diversity in learning environments.Este ensayo busca dimensionar los posibles aportes de las teorías queer a las discusiones sobre el campo de la educomunicación y el análisis de la comunicación en el ecosistema digital. La tesis central sostiene que la teoría queer brinda  perspectivas para una lectura crítica de las dimensiones subjetivas sobre las prácticas de uso, intercambio y aprendizaje por  medio de las TIC, especialmente en términos del cuerpo, la sexualidad, el afecto y la identidad. El texto pone en diálogo  distintos marcos conceptuales —teorías críticas de la comunicación, educación, estudios de género— para construir una  reflexión holística que concibe a la tecnología y al género como dos sistemas de control que delimitan la manera en que  habitamos, interactuamos y aprendemos en la esfera digital. Esta discusión se alimenta de referentes teóricos, resultados de investigación y experiencias personales. Finalmente, elabora un acercamiento teórico entre la pedagogía queer y la educomunicación como propuesta de inclusión de las diversidades sexogenéricas en los espacios de aprendizaje.Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador2025-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziptext/xmlhttps://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/549410.32719/26312514.2025.11.9Uru: Revista de Comunicación y Cultura; No. 11 (2025): Imagen of artificial intelligence era; 146-163Uru: Revista de Comunicación y Cultura; Núm. 11 (2025): La imagen en la era de la inteligencia artificial; 146-1632631-2514reponame:Revista de Comunicación y Culturainstname:Universidad Andina Simón Bolivarinstacron:UASBspahttps://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5257https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5460https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5461https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494/5462Derechos de autor 2025 Uru: Revista de Comunicación y Culturahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2025-03-14T15:26:15Zoai:revistas.uasb.edu.ec:article/5494Portal de revistashttps://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uruInstitución privadahttp://www.uasb.edu.ec/https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/oaiEcuador2631-25142631-2514opendoar:02025-03-14T15:26:15falsePortal de revistashttps://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uruInstitución privadahttp://www.uasb.edu.ec/https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/oaiEcuador2631-25142631-2514opendoar:02025-03-14T15:26:15Revista de Comunicación y Cultura - Universidad Andina Simón Bolivarfalse
spellingShingle Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem
Polo Rojas, Néstor David
Educomunicación
teoría queer
LGTBI
ecosistema digital
Educommunication
media literacy
gender&education
queer theory
LGBTI
digital ecosystem
status_str publishedVersion
title Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem
title_full Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem
title_fullStr Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem
title_full_unstemmed Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem
title_short Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem
title_sort Queering Educommunication: Queer Perspectives on Learning and the Digital Ecosystem
topic Educomunicación
teoría queer
LGTBI
ecosistema digital
Educommunication
media literacy
gender&education
queer theory
LGBTI
digital ecosystem
url https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/uru/article/view/5494