La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central)

Transcomplexity is an epistemological perspective that seeks to integrate the postulates of the theory of complex thought and transdisciplinarity -which is inserted in the meta-domains of knowledge-, in which several social sciences converge. From here comes the construction of university knowledge...

Disgrifiad llawn

Wedi'i Gadw mewn:
Manylion Llyfryddiaeth
Prif Awdur: Vásquez, Miguel (author)
Fformat: article
Iaith:spa
Cyhoeddwyd: 2018
Pynciau:
Mynediad Ar-lein:http://hdl.handle.net/10644/6399
Tagiau: Ychwanegu Tag
Dim Tagiau, Byddwch y cyntaf i dagio'r cofnod hwn!
_version_ 1840013993310158848
author Vásquez, Miguel
author_facet Vásquez, Miguel
author_role author
collection Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
dc.creator.none.fl_str_mv Vásquez, Miguel
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-19T15:37:57Z
2018-12-19T15:37:57Z
2018
dc.format.none.fl_str_mv 16 p.
application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv Vásquez, Miguel. "La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario". Uru: revista de comunicación y cultura. 1 (2018): 16 p.
2631-2514
http://hdl.handle.net/10644/6399
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.none.fl_str_mv Quito: Universidad Andina Simón Bolívar
dc.relation.none.fl_str_mv Uru: revista de comunicación y cultura. No. 1
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
instname:Universidad Andina Simón Bolivar
instacron:UASB
dc.subject.none.fl_str_mv CONOCIMIENTO
EPISTEMOLOGÍA CRÍTICA
INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA
CIENCIA Y TECNOLOGÍA
SCIENCE AND TECHNOLOGY
dc.title.none.fl_str_mv La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central)
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/article
description Transcomplexity is an epistemological perspective that seeks to integrate the postulates of the theory of complex thought and transdisciplinarity -which is inserted in the meta-domains of knowledge-, in which several social sciences converge. From here comes the construction of university knowledge between the ontological being and the object in the phenomenal world, with a paradigmatic complementarity of which they are part and which allows them a multidimensional epistemic vision. Therefore, the way to conduct research and knowledge under this meaning necessarily requires rethinking, in the methodological practice, the discussion processes that facilitate higher education from a prospectivist point of view, with respect to the phenomenal reality of the Latin American university, that allow to create collaborative integration strategies from science, technology and society (CTS).
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id UASB_029fdfe6fdf99ee3d606c88d6a3cc213
identifier_str_mv Vásquez, Miguel. "La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario". Uru: revista de comunicación y cultura. 1 (2018): 16 p.
2631-2514
instacron_str UASB
institution UASB
instname_str Universidad Andina Simón Bolivar
language spa
network_acronym_str UASB
network_name_str Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
oai_identifier_str oai:repositorio.uasb.edu.ec:10644/6399
publishDate 2018
publisher.none.fl_str_mv Quito: Universidad Andina Simón Bolívar
reponame_str Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
repository.mail.fl_str_mv .
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar - Universidad Andina Simón Bolivar
repository_id_str 1769
spelling La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central)Vásquez, MiguelCONOCIMIENTOEPISTEMOLOGÍA CRÍTICAINVESTIGACIÓN CIENTÍFICACIENCIA Y TECNOLOGÍASCIENCE AND TECHNOLOGYTranscomplexity is an epistemological perspective that seeks to integrate the postulates of the theory of complex thought and transdisciplinarity -which is inserted in the meta-domains of knowledge-, in which several social sciences converge. From here comes the construction of university knowledge between the ontological being and the object in the phenomenal world, with a paradigmatic complementarity of which they are part and which allows them a multidimensional epistemic vision. Therefore, the way to conduct research and knowledge under this meaning necessarily requires rethinking, in the methodological practice, the discussion processes that facilitate higher education from a prospectivist point of view, with respect to the phenomenal reality of the Latin American university, that allow to create collaborative integration strategies from science, technology and society (CTS).La transcomplejidad es una perspectiva epistemológica que busca integrar los postulados de la teoría del pensamiento complejo y de la transdiciplinariedad —que se inserta en los metadominios del conocimiento—, en la cual confluyen varias ciencias sociales. De aquí parte la construcción del conocimiento universitario entre el ser ontológico y el objeto en el mundo fenoménico, con una complementariedad paradigmática de la cual forman parte y que les permite una visión epistémica multidimensional. Por ello, la forma de gestar investigación y conocimiento bajo esta acepción necesariamente exige repensar, en la praxis metodológica, los procesos de discusión que faciliten la enseñanza superior desde un punto de vista prospectivista, respecto de la realidad fenoménica de la universidad latinoamericana, que permitan constituir estrategias de integración colaborativa desde la ciencia, la tecnología y la sociedad (CTS).Quito: Universidad Andina Simón Bolívar2018-12-19T15:37:57Z2018-12-19T15:37:57Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article16 p.application/pdfVásquez, Miguel. "La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario". Uru: revista de comunicación y cultura. 1 (2018): 16 p.2631-2514http://hdl.handle.net/10644/6399spaUru: revista de comunicación y cultura. No. 1info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositorio Universidad Andina Simón Bolivarinstname:Universidad Andina Simón Bolivarinstacron:UASB2020-11-19T21:54:08Zoai:repositorio.uasb.edu.ec:10644/6399Institucionalhttps://repositorio.uasb.edu.ec/Institución privadahttps://www.uasb.edu.ec/https://repositorio.uasb.edu.ec/oai.Ecuador...opendoar:17692020-11-19T21:54:08Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar - Universidad Andina Simón Bolivarfalse
spellingShingle La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central)
Vásquez, Miguel
CONOCIMIENTO
EPISTEMOLOGÍA CRÍTICA
INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA
CIENCIA Y TECNOLOGÍA
SCIENCE AND TECHNOLOGY
status_str publishedVersion
title La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central)
title_full La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central)
title_fullStr La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central)
title_full_unstemmed La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central)
title_short La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central)
title_sort La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central)
topic CONOCIMIENTO
EPISTEMOLOGÍA CRÍTICA
INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA
CIENCIA Y TECNOLOGÍA
SCIENCE AND TECHNOLOGY
url http://hdl.handle.net/10644/6399