La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central)
Transcomplexity is an epistemological perspective that seeks to integrate the postulates of the theory of complex thought and transdisciplinarity -which is inserted in the meta-domains of knowledge-, in which several social sciences converge. From here comes the construction of university knowledge...
Wedi'i Gadw mewn:
Prif Awdur: | |
---|---|
Fformat: | article |
Iaith: | spa |
Cyhoeddwyd: |
2018
|
Pynciau: | |
Mynediad Ar-lein: | http://hdl.handle.net/10644/6399 |
Tagiau: |
Ychwanegu Tag
Dim Tagiau, Byddwch y cyntaf i dagio'r cofnod hwn!
|
_version_ | 1840013993310158848 |
---|---|
author | Vásquez, Miguel |
author_facet | Vásquez, Miguel |
author_role | author |
collection | Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar |
dc.creator.none.fl_str_mv | Vásquez, Miguel |
dc.date.none.fl_str_mv | 2018-12-19T15:37:57Z 2018-12-19T15:37:57Z 2018 |
dc.format.none.fl_str_mv | 16 p. application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | Vásquez, Miguel. "La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario". Uru: revista de comunicación y cultura. 1 (2018): 16 p. 2631-2514 http://hdl.handle.net/10644/6399 |
dc.language.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.none.fl_str_mv | Quito: Universidad Andina Simón Bolívar |
dc.relation.none.fl_str_mv | Uru: revista de comunicación y cultura. No. 1 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv | reponame:Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar instname:Universidad Andina Simón Bolivar instacron:UASB |
dc.subject.none.fl_str_mv | CONOCIMIENTO EPISTEMOLOGÍA CRÍTICA INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA CIENCIA Y TECNOLOGÍA SCIENCE AND TECHNOLOGY |
dc.title.none.fl_str_mv | La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central) |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/article |
description | Transcomplexity is an epistemological perspective that seeks to integrate the postulates of the theory of complex thought and transdisciplinarity -which is inserted in the meta-domains of knowledge-, in which several social sciences converge. From here comes the construction of university knowledge between the ontological being and the object in the phenomenal world, with a paradigmatic complementarity of which they are part and which allows them a multidimensional epistemic vision. Therefore, the way to conduct research and knowledge under this meaning necessarily requires rethinking, in the methodological practice, the discussion processes that facilitate higher education from a prospectivist point of view, with respect to the phenomenal reality of the Latin American university, that allow to create collaborative integration strategies from science, technology and society (CTS). |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | UASB_029fdfe6fdf99ee3d606c88d6a3cc213 |
identifier_str_mv | Vásquez, Miguel. "La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario". Uru: revista de comunicación y cultura. 1 (2018): 16 p. 2631-2514 |
instacron_str | UASB |
institution | UASB |
instname_str | Universidad Andina Simón Bolivar |
language | spa |
network_acronym_str | UASB |
network_name_str | Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar |
oai_identifier_str | oai:repositorio.uasb.edu.ec:10644/6399 |
publishDate | 2018 |
publisher.none.fl_str_mv | Quito: Universidad Andina Simón Bolívar |
reponame_str | Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar |
repository.mail.fl_str_mv | . |
repository.name.fl_str_mv | Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar - Universidad Andina Simón Bolivar |
repository_id_str | 1769 |
spelling | La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central)Vásquez, MiguelCONOCIMIENTOEPISTEMOLOGÍA CRÍTICAINVESTIGACIÓN CIENTÍFICACIENCIA Y TECNOLOGÍASCIENCE AND TECHNOLOGYTranscomplexity is an epistemological perspective that seeks to integrate the postulates of the theory of complex thought and transdisciplinarity -which is inserted in the meta-domains of knowledge-, in which several social sciences converge. From here comes the construction of university knowledge between the ontological being and the object in the phenomenal world, with a paradigmatic complementarity of which they are part and which allows them a multidimensional epistemic vision. Therefore, the way to conduct research and knowledge under this meaning necessarily requires rethinking, in the methodological practice, the discussion processes that facilitate higher education from a prospectivist point of view, with respect to the phenomenal reality of the Latin American university, that allow to create collaborative integration strategies from science, technology and society (CTS).La transcomplejidad es una perspectiva epistemológica que busca integrar los postulados de la teoría del pensamiento complejo y de la transdiciplinariedad —que se inserta en los metadominios del conocimiento—, en la cual confluyen varias ciencias sociales. De aquí parte la construcción del conocimiento universitario entre el ser ontológico y el objeto en el mundo fenoménico, con una complementariedad paradigmática de la cual forman parte y que les permite una visión epistémica multidimensional. Por ello, la forma de gestar investigación y conocimiento bajo esta acepción necesariamente exige repensar, en la praxis metodológica, los procesos de discusión que faciliten la enseñanza superior desde un punto de vista prospectivista, respecto de la realidad fenoménica de la universidad latinoamericana, que permitan constituir estrategias de integración colaborativa desde la ciencia, la tecnología y la sociedad (CTS).Quito: Universidad Andina Simón Bolívar2018-12-19T15:37:57Z2018-12-19T15:37:57Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article16 p.application/pdfVásquez, Miguel. "La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario". Uru: revista de comunicación y cultura. 1 (2018): 16 p.2631-2514http://hdl.handle.net/10644/6399spaUru: revista de comunicación y cultura. No. 1info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositorio Universidad Andina Simón Bolivarinstname:Universidad Andina Simón Bolivarinstacron:UASB2020-11-19T21:54:08Zoai:repositorio.uasb.edu.ec:10644/6399Institucionalhttps://repositorio.uasb.edu.ec/Institución privadahttps://www.uasb.edu.ec/https://repositorio.uasb.edu.ec/oai.Ecuador...opendoar:17692020-11-19T21:54:08Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar - Universidad Andina Simón Bolivarfalse |
spellingShingle | La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central) Vásquez, Miguel CONOCIMIENTO EPISTEMOLOGÍA CRÍTICA INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA CIENCIA Y TECNOLOGÍA SCIENCE AND TECHNOLOGY |
status_str | publishedVersion |
title | La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central) |
title_full | La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central) |
title_fullStr | La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central) |
title_full_unstemmed | La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central) |
title_short | La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central) |
title_sort | La transdisciplinariedad y la complementariedad paradigmática, dos eslabones para la investigación científica y el desarrollo educativo universitario (Tema Central) |
topic | CONOCIMIENTO EPISTEMOLOGÍA CRÍTICA INVESTIGACIÓN CIENTÍFICA CIENCIA Y TECNOLOGÍA SCIENCE AND TECHNOLOGY |
url | http://hdl.handle.net/10644/6399 |