Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers (Crítica)

Understood within the zone of the repressed, sexuality occupies a tense territory between the forbidden and transgression. The representations it adopts are also the product of this tension and generate an imbalance that affects not only the construction of subjectivity but also the society that is...

Täydet tiedot

Tallennettuna:
Bibliografiset tiedot
Päätekijä: González, Carina (author)
Aineistotyyppi: article
Kieli:spa
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit:http://hdl.handle.net/10644/8416
Tagit: Lisää tagi
Ei tageja, Lisää ensimmäinen tagi!
_version_ 1831768842534125568
author González, Carina
author_facet González, Carina
author_role author
collection Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
dc.creator.none.fl_str_mv González, Carina
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-15T14:56:01Z
2021-12-15T14:56:01Z
2021
dc.format.none.fl_str_mv pp. 7-28
application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv González, Carina. "Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers". Kipus: revista andina de letras. 50 (II Semestre, 2021): 7-28.
1390-0102
http://hdl.handle.net/10644/8416
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.none.fl_str_mv Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar / Corporación Editora Nacional
dc.relation.none.fl_str_mv Kipus: revista andina de letras. No. 50
dc.rights.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
instname:Universidad Andina Simón Bolivar
instacron:UASB
dc.subject.none.fl_str_mv NOVELA URUGUAYA
SOMERS, ARMONÍA, 1914-1994
SEXUALIDAD
CRÍTICA LITERARIA
dc.title.none.fl_str_mv Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers (Crítica)
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/article
description Understood within the zone of the repressed, sexuality occupies a tense territory between the forbidden and transgression. The representations it adopts are also the product of this tension and generate an imbalance that affects not only the construction of subjectivity but also the society that is structured upon this repression. This paper will address the appearance of sex as a trigger of unconscious matter according to Freud’s early psychoanalytic texts and will study the operation of the sinister in an aesthetic platform that links the novel by Armonia Somers to surrealism by deploying common strategies around automatism, the disintegration of identity and the singularization of writing.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id UASB_a6df43cd21a235b98d32fcc0f5e7ff20
identifier_str_mv González, Carina. "Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers". Kipus: revista andina de letras. 50 (II Semestre, 2021): 7-28.
1390-0102
instacron_str UASB
institution UASB
instname_str Universidad Andina Simón Bolivar
language spa
network_acronym_str UASB
network_name_str Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
oai_identifier_str oai:repositorio.uasb.edu.ec:10644/8416
publishDate 2021
publisher.none.fl_str_mv Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar / Corporación Editora Nacional
reponame_str Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
repository.mail.fl_str_mv .
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar - Universidad Andina Simón Bolivar
repository_id_str 1769
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
spelling Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers (Crítica)González, CarinaNOVELA URUGUAYASOMERS, ARMONÍA, 1914-1994SEXUALIDADCRÍTICA LITERARIAUnderstood within the zone of the repressed, sexuality occupies a tense territory between the forbidden and transgression. The representations it adopts are also the product of this tension and generate an imbalance that affects not only the construction of subjectivity but also the society that is structured upon this repression. This paper will address the appearance of sex as a trigger of unconscious matter according to Freud’s early psychoanalytic texts and will study the operation of the sinister in an aesthetic platform that links the novel by Armonia Somers to surrealism by deploying common strategies around automatism, the disintegration of identity and the singularization of writing.Comprendida dentro de la zona de lo reprimido, la sexualidad ocupa un territorio tenso entre lo prohibido y la transgresión. Las representaciones que adopta son producto también de esa tensión y generan un desequilibrio que afecta no solo a la construcción de la subjetividad, sino a la sociedad que se estructura sobre esa represión. En este trabajo se abordará la aparición del sexo como disparador de la materia inconsciente, según los primeros textos psicoanalíticos de Freud, y se estudiará la operatividad de lo siniestro en una plataforma estética que vincula la novela de Armonía Somers al surrealismo, desplegando estrategias comunes en torno al automatismo, la desintegración de la identidad y la singularización de la escritura.Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar / Corporación Editora Nacional2021-12-15T14:56:01Z2021-12-15T14:56:01Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepp. 7-28application/pdfGonzález, Carina. "Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers". Kipus: revista andina de letras. 50 (II Semestre, 2021): 7-28.1390-0102http://hdl.handle.net/10644/8416spaKipus: revista andina de letras. No. 50Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositorio Universidad Andina Simón Bolivarinstname:Universidad Andina Simón Bolivarinstacron:UASB2022-04-19T22:05:23Zoai:repositorio.uasb.edu.ec:10644/8416Institucionalhttps://repositorio.uasb.edu.ec/Institución privadahttps://www.uasb.edu.ec/https://repositorio.uasb.edu.ec/oai.Ecuador...opendoar:17692022-04-19T22:05:23Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar - Universidad Andina Simón Bolivarfalse
spellingShingle Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers (Crítica)
González, Carina
NOVELA URUGUAYA
SOMERS, ARMONÍA, 1914-1994
SEXUALIDAD
CRÍTICA LITERARIA
status_str publishedVersion
title Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers (Crítica)
title_full Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers (Crítica)
title_fullStr Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers (Crítica)
title_full_unstemmed Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers (Crítica)
title_short Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers (Crítica)
title_sort Fantasías primitivas que regresan. Lo siniestro de La mujer desnuda (1950), de Armonía Somers (Crítica)
topic NOVELA URUGUAYA
SOMERS, ARMONÍA, 1914-1994
SEXUALIDAD
CRÍTICA LITERARIA
url http://hdl.handle.net/10644/8416