Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones)
The COVID-19 crisis exposed historic inequalities of the education system, especially for the rural and indigenous sectors in Ecuador. This study analyses the impact of the strategies designed to mitigate COVID-19’s effects in Achuar education. The study used an autobiographic-narrative method incor...
Uloženo v:
Hlavní autor: | |
---|---|
Další autoři: | |
Médium: | article |
Jazyk: | spa |
Vydáno: |
2021
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://hdl.handle.net/10644/7959 |
Tagy: |
Přidat tag
Žádné tagy, Buďte první, kdo vytvoří štítek k tomuto záznamu!
|
_version_ | 1832404904675639296 |
---|---|
author | Oñate, María Gabriela |
author2 | Cañas, David |
author2_role | author |
author_facet | Oñate, María Gabriela Cañas, David |
author_role | author |
collection | Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar |
dc.coverage.none.fl_str_mv | ECUADOR - MORONA SANTIAGO |
dc.creator.none.fl_str_mv | Oñate, María Gabriela Cañas, David |
dc.date.none.fl_str_mv | 2021-03-25T20:52:02Z 2021-03-25T20:52:02Z 2021 |
dc.format.none.fl_str_mv | pp. 65-72 application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | Oñate, María Gabriela y Cañas, David. "Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 ". Revista andina de educación. 4(1) (noviembre, 2020-abril, 2021): 65-72. 2631-2816 http://hdl.handle.net/10644/7959 |
dc.language.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.none.fl_str_mv | Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador |
dc.relation.none.fl_str_mv | Revista andina de educación. Vol. 4, No. 1 |
dc.rights.none.fl_str_mv | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv | reponame:Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar instname:Universidad Andina Simón Bolivar instacron:UASB |
dc.subject.none.fl_str_mv | EDUCACIÓN INTERCULTURAL BILINGÜE PANDEMIA COVID-19 INTERCULTURALIDAD PUEBLO ACHUAR PUEBLOS INDÍGENAS AMAZÓNICOS COMUNIDAD SAAPAP INTERCULTURAL BILINGUAL EDUCATION |
dc.title.none.fl_str_mv | Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones) |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/article |
description | The COVID-19 crisis exposed historic inequalities of the education system, especially for the rural and indigenous sectors in Ecuador. This study analyses the impact of the strategies designed to mitigate COVID-19’s effects in Achuar education. The study used an autobiographic-narrative method incorporating participant observation and non-structured interviews. It was conducted from March to June 2020 in the Achuar Community Saapap, located in Morona Santiago Province. The schools in the area adopted distance education to replace online education from urban areas. This modality reinforces historic disadvantages for indigenous children as it requires independent learning without appropriate resources and in foreign languages escalating coloniality of knowing and being. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | UASB_ffc6a98c6943a8c4a51a858cb995a3ce |
identifier_str_mv | Oñate, María Gabriela y Cañas, David. "Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 ". Revista andina de educación. 4(1) (noviembre, 2020-abril, 2021): 65-72. 2631-2816 |
instacron_str | UASB |
institution | UASB |
instname_str | Universidad Andina Simón Bolivar |
language | spa |
network_acronym_str | UASB |
network_name_str | Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar |
oai_identifier_str | oai:repositorio.uasb.edu.ec:10644/7959 |
publishDate | 2021 |
publisher.none.fl_str_mv | Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador |
reponame_str | Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar |
repository.mail.fl_str_mv | . |
repository.name.fl_str_mv | Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar - Universidad Andina Simón Bolivar |
repository_id_str | 1769 |
rights_invalid_str_mv | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
spelling | Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones)Oñate, María GabrielaCañas, DavidEDUCACIÓN INTERCULTURAL BILINGÜEPANDEMIA COVID-19INTERCULTURALIDADPUEBLO ACHUARPUEBLOS INDÍGENAS AMAZÓNICOSCOMUNIDAD SAAPAPINTERCULTURAL BILINGUAL EDUCATIONThe COVID-19 crisis exposed historic inequalities of the education system, especially for the rural and indigenous sectors in Ecuador. This study analyses the impact of the strategies designed to mitigate COVID-19’s effects in Achuar education. The study used an autobiographic-narrative method incorporating participant observation and non-structured interviews. It was conducted from March to June 2020 in the Achuar Community Saapap, located in Morona Santiago Province. The schools in the area adopted distance education to replace online education from urban areas. This modality reinforces historic disadvantages for indigenous children as it requires independent learning without appropriate resources and in foreign languages escalating coloniality of knowing and being.La emergencia sanitaria del COVID-19 visibilizó las profundas desigualdades sociales del sistema de educación en los sectores rurales e indígenas del país. Este estudio analiza los impactos de la medidas educativas diseñadas ante el COVID-19 en territorio achuar. Se implementó una metodología biográfico-narrativa que incorpora observación participante y entrevistas no estructuradas durante los meses de marzo a junio del 2020 en la comunidad achuar Saapap en la provincia de Morona Santiago. La modalidad a distancia, implementada para reemplazar a la educación en línea de las zonas urbanas, ahonda las desventajas de los estudiantes achuar ya que demanda un aprendizaje independiente con escasos recursos educativos y en lengua foránea acentuando la colonialidad del saber y del ser.Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador2021-03-25T20:52:02Z2021-03-25T20:52:02Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepp. 65-72application/pdfOñate, María Gabriela y Cañas, David. "Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 ". Revista andina de educación. 4(1) (noviembre, 2020-abril, 2021): 65-72.2631-2816http://hdl.handle.net/10644/7959spaRevista andina de educación. Vol. 4, No. 1ECUADOR - MORONA SANTIAGOAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositorio Universidad Andina Simón Bolivarinstname:Universidad Andina Simón Bolivarinstacron:UASB2022-03-07T22:09:34Zoai:repositorio.uasb.edu.ec:10644/7959Institucionalhttps://repositorio.uasb.edu.ec/Institución privadahttps://www.uasb.edu.ec/https://repositorio.uasb.edu.ec/oai.Ecuador...opendoar:17692022-03-07T22:09:34Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar - Universidad Andina Simón Bolivarfalse |
spellingShingle | Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones) Oñate, María Gabriela EDUCACIÓN INTERCULTURAL BILINGÜE PANDEMIA COVID-19 INTERCULTURALIDAD PUEBLO ACHUAR PUEBLOS INDÍGENAS AMAZÓNICOS COMUNIDAD SAAPAP INTERCULTURAL BILINGUAL EDUCATION |
status_str | publishedVersion |
title | Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones) |
title_full | Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones) |
title_fullStr | Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones) |
title_full_unstemmed | Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones) |
title_short | Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones) |
title_sort | Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones) |
topic | EDUCACIÓN INTERCULTURAL BILINGÜE PANDEMIA COVID-19 INTERCULTURALIDAD PUEBLO ACHUAR PUEBLOS INDÍGENAS AMAZÓNICOS COMUNIDAD SAAPAP INTERCULTURAL BILINGUAL EDUCATION |
url | http://hdl.handle.net/10644/7959 |