Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones)

The COVID-19 crisis exposed historic inequalities of the education system, especially for the rural and indigenous sectors in Ecuador. This study analyses the impact of the strategies designed to mitigate COVID-19’s effects in Achuar education. The study used an autobiographic-narrative method incor...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Oñate, María Gabriela (author)
Other Authors: Cañas, David (author)
Format: article
Language:spa
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10644/7959
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1832404904675639296
author Oñate, María Gabriela
author2 Cañas, David
author2_role author
author_facet Oñate, María Gabriela
Cañas, David
author_role author
collection Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
dc.coverage.none.fl_str_mv ECUADOR - MORONA SANTIAGO
dc.creator.none.fl_str_mv Oñate, María Gabriela
Cañas, David
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-25T20:52:02Z
2021-03-25T20:52:02Z
2021
dc.format.none.fl_str_mv pp. 65-72
application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv Oñate, María Gabriela y Cañas, David. "Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 ". Revista andina de educación. 4(1) (noviembre, 2020-abril, 2021): 65-72.
2631-2816
http://hdl.handle.net/10644/7959
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.none.fl_str_mv Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador
dc.relation.none.fl_str_mv Revista andina de educación. Vol. 4, No. 1
dc.rights.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
instname:Universidad Andina Simón Bolivar
instacron:UASB
dc.subject.none.fl_str_mv EDUCACIÓN INTERCULTURAL BILINGÜE
PANDEMIA COVID-19
INTERCULTURALIDAD
PUEBLO ACHUAR
PUEBLOS INDÍGENAS AMAZÓNICOS
COMUNIDAD SAAPAP
INTERCULTURAL BILINGUAL EDUCATION
dc.title.none.fl_str_mv Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones)
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/article
description The COVID-19 crisis exposed historic inequalities of the education system, especially for the rural and indigenous sectors in Ecuador. This study analyses the impact of the strategies designed to mitigate COVID-19’s effects in Achuar education. The study used an autobiographic-narrative method incorporating participant observation and non-structured interviews. It was conducted from March to June 2020 in the Achuar Community Saapap, located in Morona Santiago Province. The schools in the area adopted distance education to replace online education from urban areas. This modality reinforces historic disadvantages for indigenous children as it requires independent learning without appropriate resources and in foreign languages escalating coloniality of knowing and being.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id UASB_ffc6a98c6943a8c4a51a858cb995a3ce
identifier_str_mv Oñate, María Gabriela y Cañas, David. "Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 ". Revista andina de educación. 4(1) (noviembre, 2020-abril, 2021): 65-72.
2631-2816
instacron_str UASB
institution UASB
instname_str Universidad Andina Simón Bolivar
language spa
network_acronym_str UASB
network_name_str Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
oai_identifier_str oai:repositorio.uasb.edu.ec:10644/7959
publishDate 2021
publisher.none.fl_str_mv Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador
reponame_str Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
repository.mail.fl_str_mv .
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar - Universidad Andina Simón Bolivar
repository_id_str 1769
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
spelling Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones)Oñate, María GabrielaCañas, DavidEDUCACIÓN INTERCULTURAL BILINGÜEPANDEMIA COVID-19INTERCULTURALIDADPUEBLO ACHUARPUEBLOS INDÍGENAS AMAZÓNICOSCOMUNIDAD SAAPAPINTERCULTURAL BILINGUAL EDUCATIONThe COVID-19 crisis exposed historic inequalities of the education system, especially for the rural and indigenous sectors in Ecuador. This study analyses the impact of the strategies designed to mitigate COVID-19’s effects in Achuar education. The study used an autobiographic-narrative method incorporating participant observation and non-structured interviews. It was conducted from March to June 2020 in the Achuar Community Saapap, located in Morona Santiago Province. The schools in the area adopted distance education to replace online education from urban areas. This modality reinforces historic disadvantages for indigenous children as it requires independent learning without appropriate resources and in foreign languages escalating coloniality of knowing and being.La emergencia sanitaria del COVID-19 visibilizó las profundas desigualdades sociales del sistema de educación en los sectores rurales e indígenas del país. Este estudio analiza los impactos de la medidas educativas diseñadas ante el COVID-19 en territorio achuar. Se implementó una metodología biográfico-narrativa que incorpora observación participante y entrevistas no estructuradas durante los meses de marzo a junio del 2020 en la comunidad achuar Saapap en la provincia de Morona Santiago. La modalidad a distancia, implementada para reemplazar a la educación en línea de las zonas urbanas, ahonda las desventajas de los estudiantes achuar ya que demanda un aprendizaje independiente con escasos recursos educativos y en lengua foránea acentuando la colonialidad del saber y del ser.Quito, EC: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador2021-03-25T20:52:02Z2021-03-25T20:52:02Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepp. 65-72application/pdfOñate, María Gabriela y Cañas, David. "Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 ". Revista andina de educación. 4(1) (noviembre, 2020-abril, 2021): 65-72.2631-2816http://hdl.handle.net/10644/7959spaRevista andina de educación. Vol. 4, No. 1ECUADOR - MORONA SANTIAGOAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositorio Universidad Andina Simón Bolivarinstname:Universidad Andina Simón Bolivarinstacron:UASB2022-03-07T22:09:34Zoai:repositorio.uasb.edu.ec:10644/7959Institucionalhttps://repositorio.uasb.edu.ec/Institución privadahttps://www.uasb.edu.ec/https://repositorio.uasb.edu.ec/oai.Ecuador...opendoar:17692022-03-07T22:09:34Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar - Universidad Andina Simón Bolivarfalse
spellingShingle Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones)
Oñate, María Gabriela
EDUCACIÓN INTERCULTURAL BILINGÜE
PANDEMIA COVID-19
INTERCULTURALIDAD
PUEBLO ACHUAR
PUEBLOS INDÍGENAS AMAZÓNICOS
COMUNIDAD SAAPAP
INTERCULTURAL BILINGUAL EDUCATION
status_str publishedVersion
title Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones)
title_full Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones)
title_fullStr Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones)
title_full_unstemmed Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones)
title_short Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones)
title_sort Las desigualdades sistémicas del Sistema de Educación Intercultural Bilingüe se profundizan durante la crisis sanitaria del COVID-19 (Investigaciones)
topic EDUCACIÓN INTERCULTURAL BILINGÜE
PANDEMIA COVID-19
INTERCULTURALIDAD
PUEBLO ACHUAR
PUEBLOS INDÍGENAS AMAZÓNICOS
COMUNIDAD SAAPAP
INTERCULTURAL BILINGUAL EDUCATION
url http://hdl.handle.net/10644/7959