Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años.

The general objective of this research was to determine whether traditional games promote social integration in third-grade children from the Simón Rodríguez Educational Unit. Theoretically, traditional games are considered to represent a resource of great educational value in themselves, which cont...

Szczegółowa specyfikacja

Zapisane w:
Opis bibliograficzny
1. autor: Cayambe Jaya, Jhonatan Rubén (author)
Kolejni autorzy: Marquinez Toaquiza, Wilinton Vinicio (author)
Format: bachelorThesis
Język:spa
Wydane: 2024
Hasła przedmiotowe:
Dostęp online:http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13625
Etykiety: Dodaj etykietę
Nie ma etykietki, Dołącz pierwszą etykiete!
_version_ 1839991863577149440
author Cayambe Jaya, Jhonatan Rubén
author2 Marquinez Toaquiza, Wilinton Vinicio
author2_role author
author_facet Cayambe Jaya, Jhonatan Rubén
Marquinez Toaquiza, Wilinton Vinicio
author_role author
collection Repositorio Universidad Nacional de Chimborazo
dc.contributor.none.fl_str_mv Morales Fiallos, John Roberto
dc.creator.none.fl_str_mv Cayambe Jaya, Jhonatan Rubén
Marquinez Toaquiza, Wilinton Vinicio
dc.date.none.fl_str_mv 2024-08-02T13:33:10Z
2024-08-02T13:33:10Z
2024-08-02
dc.format.none.fl_str_mv 82 páginas
dc.identifier.none.fl_str_mv Cayambe Jaya, J. Marquinez Toaquiza, W. (2024) Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años. (Tesis de Grado) Universidad Nacional de Chimborazo. Riobamba, Ecuador
UNACH-FCEHT-PAFD
http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13625
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.none.fl_str_mv Riobamba, Universidad Nacional de Chimborazo
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Universidad Nacional de Chimborazo
instname:Universidad Nacional de Chimborazo
instacron:UNACH
dc.subject.none.fl_str_mv Juegos
Juegos Tradicionales
Integración Social
Habilidades Sociales
dc.title.none.fl_str_mv Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
description The general objective of this research was to determine whether traditional games promote social integration in third-grade children from the Simón Rodríguez Educational Unit. Theoretically, traditional games are considered to represent a resource of great educational value in themselves, which contributes to the physical, emotional and sociocultural development of the child. On the other hand, they are actions that occur through contact between two or more people outside their family nucleus. Methodologically, a mixed approach was used, with a quasi-experimental, transversal and field design. The population was made up of third-grade students, the sampling was non-probabilistic and intentional, the technique was the psychometric test and the instrument was the Social Interaction Skills Questionnaire (CHIS; Monjas, 1992). Based on the parametric statistical test T student for paired differences pre and post, where a bilateral significance level of 0.00 can be observed, obtaining a result P value = < 0.01 with a very significant bilateral significance level, demonstrating that the intervention plan for traditional games favors the development of students' social interaction. Based on the development of the pre-test and post-test, it was possible to identify the importance of developing a traditional games intervention program as they improved social integration, allowing students to develop cooperative and individual activities, favoring their integral, social, emotional and academic well-being.
eu_rights_str_mv openAccess
format bachelorThesis
id UNACH_a8febecf32ceff9b1a4b50f4deefffda
identifier_str_mv Cayambe Jaya, J. Marquinez Toaquiza, W. (2024) Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años. (Tesis de Grado) Universidad Nacional de Chimborazo. Riobamba, Ecuador
UNACH-FCEHT-PAFD
instacron_str UNACH
institution UNACH
instname_str Universidad Nacional de Chimborazo
language spa
network_acronym_str UNACH
network_name_str Repositorio Universidad Nacional de Chimborazo
oai_identifier_str oai:localhost:51000/13625
publishDate 2024
publisher.none.fl_str_mv Riobamba, Universidad Nacional de Chimborazo
reponame_str Repositorio Universidad Nacional de Chimborazo
repository.mail.fl_str_mv .
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Nacional de Chimborazo - Universidad Nacional de Chimborazo
repository_id_str 0
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/
spelling Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años.Cayambe Jaya, Jhonatan RubénMarquinez Toaquiza, Wilinton VinicioJuegosJuegos TradicionalesIntegración SocialHabilidades SocialesThe general objective of this research was to determine whether traditional games promote social integration in third-grade children from the Simón Rodríguez Educational Unit. Theoretically, traditional games are considered to represent a resource of great educational value in themselves, which contributes to the physical, emotional and sociocultural development of the child. On the other hand, they are actions that occur through contact between two or more people outside their family nucleus. Methodologically, a mixed approach was used, with a quasi-experimental, transversal and field design. The population was made up of third-grade students, the sampling was non-probabilistic and intentional, the technique was the psychometric test and the instrument was the Social Interaction Skills Questionnaire (CHIS; Monjas, 1992). Based on the parametric statistical test T student for paired differences pre and post, where a bilateral significance level of 0.00 can be observed, obtaining a result P value = < 0.01 with a very significant bilateral significance level, demonstrating that the intervention plan for traditional games favors the development of students' social interaction. Based on the development of the pre-test and post-test, it was possible to identify the importance of developing a traditional games intervention program as they improved social integration, allowing students to develop cooperative and individual activities, favoring their integral, social, emotional and academic well-being.La presente investigación tuvo como objetivo general determinar que los juegos tradicionales favorecen la integración social en niños de tercero EGB de la Unidad Educativa Simón Rodríguez. Teóricamente se considera que el juego tradicional representa, además, un recurso de gran valor educativo en sí mismo, que contribuye al desarrollo corporal, afectivo y sociocultural del niño, por otro lado es aquella acción que se da mediante el contacto que dos o más personas manifiestan fuera de su núcleo familiar. Metodológica se utilizó un enfoque mixto, con un diseño cuasi experimental, transversal y de campo. La población la conformaron los estudiantes de tercero EGB, el muestreo fue no probabilístico e intencional, la técnica fue la prueba psicométrica y el instrumento el Cuestionario de Habilidades de Interacción Social (CHIS; Monjas, 1992). En base a la prueba estadística paramétrica T student para diferencias emparejadas un pre y post, donde se puede observar un grado de significancia bilateral de 0,00 obteniendo un resultado P valor = < 0,01 con un grado de significancia bilateral muy significativo demostrando que el plan de intervención de los juegos tradicionales favorecen el desarrollo de la interacción social de los estudiantes. Con base al desarrollo del pre-test y post-test se logró identificar la importancia de desarrollar un programa de intervención de juegos tradicionales pues mejoraron la integración social, logrando que los estudiantes logren desarrollar actividades cooperativas e individuales favoreciendo su bienestar integral, social, emocional y académico.UNACH, EcuadorRiobamba, Universidad Nacional de ChimborazoMorales Fiallos, John Roberto2024-08-02T13:33:10Z2024-08-02T13:33:10Z2024-08-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis82 páginasCayambe Jaya, J. Marquinez Toaquiza, W. (2024) Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años. (Tesis de Grado) Universidad Nacional de Chimborazo. Riobamba, EcuadorUNACH-FCEHT-PAFDhttp://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13625spahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositorio Universidad Nacional de Chimborazoinstname:Universidad Nacional de Chimborazoinstacron:UNACH2025-01-23T08:40:21Zoai:localhost:51000/13625Institucionalhttp://dspace.unach.edu.ec/Universidad públicahttps://www.unach.edu.ec/http://dspace.unach.edu.ec/oai.Ecuador...opendoar:02025-01-23T08:40:21Repositorio Universidad Nacional de Chimborazo - Universidad Nacional de Chimborazofalse
spellingShingle Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años.
Cayambe Jaya, Jhonatan Rubén
Juegos
Juegos Tradicionales
Integración Social
Habilidades Sociales
status_str publishedVersion
title Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años.
title_full Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años.
title_fullStr Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años.
title_full_unstemmed Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años.
title_short Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años.
title_sort Juegos tradicionales en la integración social de niños de 7 a 8 años.
topic Juegos
Juegos Tradicionales
Integración Social
Habilidades Sociales
url http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13625