Estrategias lúdicas para el aprendizaje de las tablas de multiplicar, que faciliten el proceso de enseñanza-aplicación en los estudiantes de la Unidad Educativa Darío C. Guevara de La Parroquia El Salto, cantón Babahoyo, Provincia de Los Ríos

The problem addressed is based on the fact of the absence of playful strategies by the teacher in the process of teaching and learning of mathematics. In this sense, the purpose of the research was to propose recreational strategies for learning the multiplication tables, which facilitate the teachi...

Olles dieđut

Furkejuvvon:
Bibliográfalaš dieđut
Váldodahkki: Franco Fajardo, Evelyn Jahaira (author)
Materiálatiipa: bachelorThesis
Almmustuhtton: 2019
Fáttát:
Liŋkkat:http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/8261
Fáddágilkorat: Lasit fáddágilkoriid
Eai fáddágilkorat, Lasit vuosttaš fáddágilkora!
_version_ 1840021789554507776
author Franco Fajardo, Evelyn Jahaira
author_facet Franco Fajardo, Evelyn Jahaira
author_role author
collection Repositorio Universidad Técnica de Babahoyo
dc.contributor.none.fl_str_mv Vivero Quintero, César Efrén
dc.creator.none.fl_str_mv Franco Fajardo, Evelyn Jahaira
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08
2020-08-25T15:08:12Z
2020-08-25T15:08:12Z
dc.format.none.fl_str_mv 32 p.
application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/8261
dc.language.none.fl_str_mv es
dc.publisher.none.fl_str_mv BABAHOYO: UTB, 2019
dc.rights.none.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Universidad Técnica de Babahoyo
instname:Universidad Técnica de Babahoyo
instacron:UTB
dc.subject.none.fl_str_mv Estrategias lúdicas
Enseñanza de la matemática
Educación primaria
dc.title.none.fl_str_mv Estrategias lúdicas para el aprendizaje de las tablas de multiplicar, que faciliten el proceso de enseñanza-aplicación en los estudiantes de la Unidad Educativa Darío C. Guevara de La Parroquia El Salto, cantón Babahoyo, Provincia de Los Ríos
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
description The problem addressed is based on the fact of the absence of playful strategies by the teacher in the process of teaching and learning of mathematics. In this sense, the purpose of the research was to propose recreational strategies for learning the multiplication tables, which facilitate the teaching-application process in the students of the Darío C. Guevara Educational Unit of the El Salto Parish, Canton Babahoyo, Province from the rivers. The research was framed in a non-experimental field design, descriptive level in the form of a feasible project. Regarding the population, it was made up of the six teachers of the first grade. The technique applied was the survey and the instrument the questionnaire, it was validated by the expert opinion. The conclusions derived from the study allow to affirm the presence of a teaching and learning process where lacking the application of playful strategies in order to achieve the objectives planned to improve the knowledge of multiplication tables. However, teachers do recognize that the teaching of mathematics should be oriented in a practical way and through the use of the game, but they do not have the necessary strategies or do not know which one to apply. Reality that supports the proposal where a series of fun, relevant and fun strategies is revealed to provide meaningful learning by giving a contribution to the teaching and learning process of mathematics.
eu_rights_str_mv openAccess
format bachelorThesis
id UTB_0ad83ce75a9dff3f0d448c0486b61d8b
instacron_str UTB
institution UTB
instname_str Universidad Técnica de Babahoyo
language_invalid_str_mv es
network_acronym_str UTB
network_name_str Repositorio Universidad Técnica de Babahoyo
oai_identifier_str oai:dspace.utb.edu.ec:49000/8261
publishDate 2019
publisher.none.fl_str_mv BABAHOYO: UTB, 2019
reponame_str Repositorio Universidad Técnica de Babahoyo
repository.mail.fl_str_mv .
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Técnica de Babahoyo - Universidad Técnica de Babahoyo
repository_id_str 0
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/
spelling Estrategias lúdicas para el aprendizaje de las tablas de multiplicar, que faciliten el proceso de enseñanza-aplicación en los estudiantes de la Unidad Educativa Darío C. Guevara de La Parroquia El Salto, cantón Babahoyo, Provincia de Los RíosFranco Fajardo, Evelyn JahairaEstrategias lúdicasEnseñanza de la matemáticaEducación primariaThe problem addressed is based on the fact of the absence of playful strategies by the teacher in the process of teaching and learning of mathematics. In this sense, the purpose of the research was to propose recreational strategies for learning the multiplication tables, which facilitate the teaching-application process in the students of the Darío C. Guevara Educational Unit of the El Salto Parish, Canton Babahoyo, Province from the rivers. The research was framed in a non-experimental field design, descriptive level in the form of a feasible project. Regarding the population, it was made up of the six teachers of the first grade. The technique applied was the survey and the instrument the questionnaire, it was validated by the expert opinion. The conclusions derived from the study allow to affirm the presence of a teaching and learning process where lacking the application of playful strategies in order to achieve the objectives planned to improve the knowledge of multiplication tables. However, teachers do recognize that the teaching of mathematics should be oriented in a practical way and through the use of the game, but they do not have the necessary strategies or do not know which one to apply. Reality that supports the proposal where a series of fun, relevant and fun strategies is revealed to provide meaningful learning by giving a contribution to the teaching and learning process of mathematics.The problem addressed is based on the fact of the absence of playful strategies by the teacher in the process of teaching and learning of mathematics. In this sense, the purpose of the research was to propose recreational strategies for learning the multiplication tables, which facilitate the teaching-application process in the students of the Darío C. Guevara Educational Unit of the El Salto Parish, Canton Babahoyo, Province from the rivers. The research was framed in a non-experimental field design, descriptive level in the form of a feasible project. Regarding the population, it was made up of the six teachers of the first grade. The technique applied was the survey and the instrument the questionnaire, it was validated by the expert opinion. The conclusions derived from the study allow to affirm the presence of a teaching and learning process where lacking the application of playful strategies in order to achieve the objectives planned to improve the knowledge of multiplication tables. However, teachers do recognize that the teaching of mathematics should be oriented in a practical way and through the use of the game, but they do not have the necessary strategies or do not know which one to apply. Reality that supports the proposal where a series of fun, relevant and fun strategies is revealed to provide meaningful learning by giving a contribution to the teaching and learning process of mathematics.El problema abordado se sustenta en el hecho de la ausencia de estrategias lúdicas por parte del docente en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la matemática. En tal sentido, la investigación tuvo como finalidad proponer estrategias lúdicas para el aprendizaje de las tablas de multiplicar, que faciliten el proceso de enseñanza-aplicación en los estudiantes de la Unidad Educativa Darío C. Guevara de la Parroquia El Salto, Cantón Babahoyo, Provincia de Los Ríos. La investigación se enmarcó en un diseño no experimental de campo, nivel descriptivo bajo la modalidad de un proyecto factible. Con respecto a la población estuvo conformada por los seis docentes del primer grado. La técnica aplicada fue la encuesta y el instrumento el cuestionario, el mismo fue validado por el juicio de expertos. Las conclusiones derivadas del estudio permiten afirmar la presencia de un proceso de enseñanza y aprendizaje donde carente de la aplicación de estrategias lúdicas a fin de lograr los objetivos planificados para mejorar el conocimiento de las tablas multiplicación. Sin embargo, los docentes sí reconocen que la enseñanza de la matemática debe ser orientada de forma práctica y mediante el uso del juego, pero ellos no poseen las estrategias necesarias o desconocen cual aplicar. Realidad que sustenta la propuesta donde se pone de manifiesto una serie de estrategias lúdicas, divertidas y pertinentes para brindar un aprendizaje significativo dando un aporte al proceso de enseñanza y aprendizaje de la matemática.BABAHOYO: UTB, 2019Vivero Quintero, César Efrén2020-08-25T15:08:12Z2020-08-25T15:08:12Z2019-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis32 p.application/pdfhttp://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/8261esAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuadorhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/ec/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositorio Universidad Técnica de Babahoyoinstname:Universidad Técnica de Babahoyoinstacron:UTB2022-02-08T08:06:04Zoai:dspace.utb.edu.ec:49000/8261Institucionalhttp://dspace.utb.edu.ec/Universidad públicahttps://utb.edu.ec/http://dspace.utb.edu.ec/oai.Ecuador...opendoar:02022-02-08T08:06:04Repositorio Universidad Técnica de Babahoyo - Universidad Técnica de Babahoyofalse
spellingShingle Estrategias lúdicas para el aprendizaje de las tablas de multiplicar, que faciliten el proceso de enseñanza-aplicación en los estudiantes de la Unidad Educativa Darío C. Guevara de La Parroquia El Salto, cantón Babahoyo, Provincia de Los Ríos
Franco Fajardo, Evelyn Jahaira
Estrategias lúdicas
Enseñanza de la matemática
Educación primaria
status_str publishedVersion
title Estrategias lúdicas para el aprendizaje de las tablas de multiplicar, que faciliten el proceso de enseñanza-aplicación en los estudiantes de la Unidad Educativa Darío C. Guevara de La Parroquia El Salto, cantón Babahoyo, Provincia de Los Ríos
title_full Estrategias lúdicas para el aprendizaje de las tablas de multiplicar, que faciliten el proceso de enseñanza-aplicación en los estudiantes de la Unidad Educativa Darío C. Guevara de La Parroquia El Salto, cantón Babahoyo, Provincia de Los Ríos
title_fullStr Estrategias lúdicas para el aprendizaje de las tablas de multiplicar, que faciliten el proceso de enseñanza-aplicación en los estudiantes de la Unidad Educativa Darío C. Guevara de La Parroquia El Salto, cantón Babahoyo, Provincia de Los Ríos
title_full_unstemmed Estrategias lúdicas para el aprendizaje de las tablas de multiplicar, que faciliten el proceso de enseñanza-aplicación en los estudiantes de la Unidad Educativa Darío C. Guevara de La Parroquia El Salto, cantón Babahoyo, Provincia de Los Ríos
title_short Estrategias lúdicas para el aprendizaje de las tablas de multiplicar, que faciliten el proceso de enseñanza-aplicación en los estudiantes de la Unidad Educativa Darío C. Guevara de La Parroquia El Salto, cantón Babahoyo, Provincia de Los Ríos
title_sort Estrategias lúdicas para el aprendizaje de las tablas de multiplicar, que faciliten el proceso de enseñanza-aplicación en los estudiantes de la Unidad Educativa Darío C. Guevara de La Parroquia El Salto, cantón Babahoyo, Provincia de Los Ríos
topic Estrategias lúdicas
Enseñanza de la matemática
Educación primaria
url http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/8261