El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019.

The investigation was carried out with the purpose of determining the problems of the role that fathers, mothers and legal representatives must play in education of their children. Study that arose from a common concern for the state of the students of the second year of the Basic Education school &...

पूर्ण विवरण

में बचाया:
ग्रंथसूची विवरण
मुख्य लेखक: Sigcha Cunuhay, Ruth Nataly (author)
स्वरूप: masterThesis
भाषा:spa
प्रकाशित: 2020
विषय:
ऑनलाइन पहुंच:http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/10594
टैग: टैग जोड़ें
कोई टैग नहीं, इस रिकॉर्ड को टैग करने वाले पहले व्यक्ति बनें!
_version_ 1822282059995938816
author Sigcha Cunuhay, Ruth Nataly
author_facet Sigcha Cunuhay, Ruth Nataly
author_role author
collection Repositorio Universidad Técnica de Cotopaxi
dc.contributor.none.fl_str_mv Otañez Balseca, Joselito Vladimir
dc.creator.none.fl_str_mv Sigcha Cunuhay, Ruth Nataly
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2023-07-13T17:17:52Z
2023-07-13T17:17:52Z
dc.format.none.fl_str_mv 148 páginas
dc.identifier.none.fl_str_mv Sigcha Cunuhay Ruth Nataly (2020); El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019. UTC. Latacunga 148 p.
MUTC-001554
http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/10594
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.none.fl_str_mv Ecuador : Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC)
dc.rights.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositorio Universidad Técnica de Cotopaxi
instname:Universidad Técnica de Cotopaxi
instacron:UTC
dc.subject.none.fl_str_mv ROL
EDUCACIÓN
ESTUDIANTES
FAMILIA
EDUCACIÓN BÁSICA
dc.title.none.fl_str_mv El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/masterThesis
description The investigation was carried out with the purpose of determining the problems of the role that fathers, mothers and legal representatives must play in education of their children. Study that arose from a common concern for the state of the students of the second year of the Basic Education school "Rafael Cajíao Enríquez", since in many of the students it was possible to demonstrate the lack commitment of parents in extracurricular activities reason for which the insecurity is evident, the non-compliance of school tasks by that there is a deficit in education. For this reason and in order to respond to this problem the main objective of this work is: to elaborate a program that involve the family for the educational strengthening of the students of the second year. Since to fulfill the objective it is necessary to acquire information of the facts through the methodology that in this case the focus was quantitative and qualitative since it is investigated from the characteristics or aspects of those involved using at the same time the deductive method since it allows present concepts, principles, rules, definitions, operations and formulas to from which it is analyzed, synthesized, compared, generalized and demonstrated in relation to to the role of the family in the educational process of the students. and as a result of this investigative work is that the proposal is validated by users, the same that expose the importance of the family within the educational system. This It is important to apply the program to improve the family bond.
eu_rights_str_mv openAccess
format masterThesis
id UTC_842f33df6f5694f7d3d628cd441d98d5
identifier_str_mv Sigcha Cunuhay Ruth Nataly (2020); El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019. UTC. Latacunga 148 p.
MUTC-001554
instacron_str UTC
institution UTC
instname_str Universidad Técnica de Cotopaxi
language spa
network_acronym_str UTC
network_name_str Repositorio Universidad Técnica de Cotopaxi
oai_identifier_str oai:oai:repositorio.utc.edu.ec:27000:27000/10594
publishDate 2020
publisher.none.fl_str_mv Ecuador : Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC)
reponame_str Repositorio Universidad Técnica de Cotopaxi
repository.mail.fl_str_mv .
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Técnica de Cotopaxi - Universidad Técnica de Cotopaxi
repository_id_str 0
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/
spelling El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019.Sigcha Cunuhay, Ruth NatalyROLEDUCACIÓNESTUDIANTESFAMILIAEDUCACIÓN BÁSICAThe investigation was carried out with the purpose of determining the problems of the role that fathers, mothers and legal representatives must play in education of their children. Study that arose from a common concern for the state of the students of the second year of the Basic Education school "Rafael Cajíao Enríquez", since in many of the students it was possible to demonstrate the lack commitment of parents in extracurricular activities reason for which the insecurity is evident, the non-compliance of school tasks by that there is a deficit in education. For this reason and in order to respond to this problem the main objective of this work is: to elaborate a program that involve the family for the educational strengthening of the students of the second year. Since to fulfill the objective it is necessary to acquire information of the facts through the methodology that in this case the focus was quantitative and qualitative since it is investigated from the characteristics or aspects of those involved using at the same time the deductive method since it allows present concepts, principles, rules, definitions, operations and formulas to from which it is analyzed, synthesized, compared, generalized and demonstrated in relation to to the role of the family in the educational process of the students. and as a result of this investigative work is that the proposal is validated by users, the same that expose the importance of the family within the educational system. This It is important to apply the program to improve the family bond.La investigación se llevó a cabo con la finalidad de determinar los problemas del rol que deben cumplir los padres, madres y representantes legales en la educación de sus hijos/as. Estudio que surgió a partir de una preocupación común por el estado actual de los estudiantes del segundo año de la escuela de Educación Básica “Rafael Cajíao Enríquez”, ya que en muchos de los educandos se pudo evidenciar la falta de compromiso de los padres de familia en las actividades extraescolares motivo por la cual es evidente la inseguridad, el incumplimiento de las tareas escolares por lo que existe un déficit en la educación. Por ello y a modo de dar respuesta a este problema el objetivo principal de este trabajo es: elaborar un programa que involucre a la familia para el fortalecimiento educativo de los estudiantes del segundo año. Puesto que para dar cumplimiento al objetivo es necesario adquirir información de los hechos mediante la metodología que en este caso el enfoque fue cuantitativo y cualitativo ya que se investiga a partir de las características o aspectos relevantes de los involucrados utilizando a la vez el método deductivo pues permite presentar conceptos, principios, reglas, definiciones, operaciones y fórmulas a partir de las cuales se analiza, sintetiza, compara, generaliza y demuestra en relación al rol de la familia en el proceso educativo de los estudiantes. Y como resultado de este trabajo investigativo es que la propuesta es validada por usuarios, los mismos que exponen la importancia que tiene la familia dentro del sistema educativo. Este programa es importante aplicarlo para el mejoramiento del vínculo familiar.Ecuador : Latacunga: Universidad Técnica de Cotopaxi (UTC)Otañez Balseca, Joselito Vladimir2023-07-13T17:17:52Z2023-07-13T17:17:52Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis148 páginasSigcha Cunuhay Ruth Nataly (2020); El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019. UTC. Latacunga 148 p.MUTC-001554http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/10594spahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositorio Universidad Técnica de Cotopaxiinstname:Universidad Técnica de Cotopaxiinstacron:UTC2023-07-14T08:00:32Zoai:oai:repositorio.utc.edu.ec:27000:27000/10594Institucionalhttp://repositorio.utc.edu.ec/Universidad públicahttps://www.utc.edu.ec/..Ecuador...opendoar:02025-01-26T03:45:48.571934Repositorio Universidad Técnica de Cotopaxi - Universidad Técnica de Cotopaxitrue
spellingShingle El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019.
Sigcha Cunuhay, Ruth Nataly
ROL
EDUCACIÓN
ESTUDIANTES
FAMILIA
EDUCACIÓN BÁSICA
status_str publishedVersion
title El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019.
title_full El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019.
title_fullStr El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019.
title_full_unstemmed El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019.
title_short El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019.
title_sort El rol de la familia en la educación de los niños y niñas del segundo año de Educación Básica de la escuela “Rafael Cajíao Enríquez” de la parroquia Pastocalle en el período lectivo 2018-2019.
topic ROL
EDUCACIÓN
ESTUDIANTES
FAMILIA
EDUCACIÓN BÁSICA
url http://repositorio.utc.edu.ec/handle/27000/10594