Color coding as a teaching strategy to acquire vocabulary in the long-term memory of fourth-grade students at 16 de Abril Elementary Middle School

 

Authors
Pacheco Saetama, Jessica Maribel; Cervantes Delgado, Rocio Jacqueline
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

Para dominar el ingl?s, es esencial que los alumnos sepan que la adquisici?n de palabras les ayuda a comprender la lengua inglesa. Por lo tanto, esta investigaci?n busca introducir una estrategia para apoyar la adquisici?n de vocabulario en ingl?s sobre profesiones a trav?s de la codificaci?n por colores para los estudiantes de 4? grado. De acuerdo con la revisi?n bibliogr?fica, algunos autores como Ch?vez (2019) y Farley (1976) manifiestan que el color es un estimulante de la memoria que ayuda a la adquisici?n de palabras, pero, sobre todo, ayuda a retener la informaci?n por un periodo m?s prolongado. Adem?s, este estudio sigue un dise?o de investigaci?n dise?o cuasi experimental con un enfoque cuantitativo y cualitativo. Los instrumentos clave para la recogida de datos fueron el pre-test y el post-test que ayudaron a determinar la eficacia de la estrategia. Finalmente, el resultado principal es que la estrategia de codificaci?n por colores es una herramienta para organizar el contenido, de f?cil acceso al docente y sobre todo para el estudiante que le permite adquirir vocabulario en su memoria a largo plazo.
In order to master English, it is essential for students to know that the acquisition of words helps them to understand the English language. Therefore, this research seeks to introduce a strategy to support the acquisition of vocabulary in English about professions through color coding for students in 4th grade. According to the literature review, some authors such as Ch?vez (2019) y Farley (1976) manifest that color is a memory stimulant that helps the acquisition of words, but above all, it helps to retain the information for a more extended period. In addition, this study follows a quasi-experimental design with a quantitative and qualitative approach. The key instruments for data collection were the pre-test and post-test which helped to determine the effectiveness of the strategy. Finally, the main result is that color coding strategy (CCS) It is a tool to organize the content, easily accessible to the teacher and especially for the student that allows them to acquire vocabulary in their long-term memory.
Azogues

Publication Year
2022
Language
Topic
Memoria a corto plazo
Memoria a largo plazo
Codificaci?n de colores
Retenci?n
Adquisici?n
Estrategia
Short-term memory
Long-term memory
Color coding
Retention
Acquisition
Strategy
Repository
Repositorio Universidad Nacional de Educación
Get full text
http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2839
Rights
openAccess
License