Determination of competitive priorities of the garment sector in the sierra region of Ecuador

 

Authors
Guzmán Toasa, Francisco; Curillo Paguay, William
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The competitive global environment requires from companies to satisfy the market demands, that must be aligned with manufacturing strategies, whose competitive priorities are: quality, cost, delivery, flexibility and service, with their specific sub-dimensions. In this research, the competitive priorities of the garment sector in the sierra region of Ecuador in 2018 were determined and weighted, through a procedure validated by Sarache, Marrero y Hernandez, and with a multi-criteria analysis, by surveys carried out with experts in this sector; In addition, it was created a performance effectiveness indicator, which considers the priorities defined by the experts and it was applied in the evaluation of three large companies and one SME in the sector. The results of the competitive priorities were, quality (33%), cost (28%), delivery (17%), service (12%) and flexibility (9%). The performance effectiveness indicator required by the market is 5 and the results of large companies reach a value between 2,4 and 3,0 and the SME reach a value of 1,73 out of 5, which shows differences among the companies. The evaluation of performance and results in each of the priorities, constitutes a quantitative guide and to use in the continuous improvement of companies. Keywords: Multi-criteria analysis, competitive capabilities, competitiveness, manufacturing strategy, performance, SME. URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/1674
El entorno global competitivo requiere de las empresas el cumplimiento obligatorio de las exigencias del mercado que deben estar alineadas a las estrategias de manufactura, cuyas prioridades competitivas son: calidad, costo, entrega, flexibilidad y servicio, con sus subdimensiones específicas.  El objetivo de la investigación fue determinar y ponderar las prioridades competitivas del sector de la confección de la región sierra del Ecuador en el año 2018, mediante un procedimiento validado por Sarache, Marrero y Hernandez, y con un análisis multicriterio, a través de encuestas realizadas a expertos de este sector; además, se elaboró el indicador de efectividad del desempeño que considera las prioridades definidas por los expertos y se aplicó en la evaluación de tres grandes empresas y una Pyme del sector. Los resultados de las prioridades competitivas fueron, calidad (33%), costo (28%), entrega (17%), servicio (12%) y flexibilidad (9%). El indicador de efectividad de desempeño que requiere el mercado es 5 y los resultados de las grandes empresas alcanzan un valor entre 2,4 y 3,0 y la Pyme un valor de 1,73 sobre 5 lo que muestra diferencias entre las empresas.  La evaluación del desempeño y los resultados en cada una de las prioridades, constituyen una guía cuantitativa para utilizarla en la mejora continua de las empresas.    Palabras clave: Análisis multicriterio, capacidades competitivas, competitividad, estrategia de manufactura, desempeño, Pyme. URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/1674

Publication Year
2022
Language
spa
Topic
Repository
Revista Boletín de Coyuntura
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https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/1674
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