Strategic management model for the Observatory of Business Sciences of the University of Otavalo

 

Authors
Andrade Orbe, Adrián; Perugachi Limaico, Lizandro; Morocho Terán, Johanna; Perugachi Limaico, Nelly
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The way in which higher education adopts a strategic approach to achieve effectiveness in its services, allowed us to determine the strategic management model as an object of study and the field of study the Business Sciences Observatory of the University of Otavalo. In this sense, it was possible to determine that management in higher education seeks to obtain competitive advantages through a unique and valuable position in the market. The applied approach was mixed, it integrates empirical and critical systematic elements for the collection and analysis of quantitative and qualitative data that are integrated and discussed. In the first place, a diagnosis of factors was carried out to determine the state of competitiveness and the SWOT strategic crossing was used to define the strategies. Next, the model was characterized by aligning the services of the observatory with the substantive functions. Finally, with the results, the business advisory service was exemplified by applying the PHVA cycle. It was concluded that the observatory opted for a proposal for a model based on strategic actions that allow generating efficiency and effectiveness continuously. On 10-4-2021, you receive the model validation letter with an excellent rating. Keywords: Model, management, strategic, observatory. URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/1673
La forma en que la educación superior adopta un enfoque estratégico para lograr efectividad en sus servicios, permitió determinar como objeto de estudio el modelo de gestión estratégica y el campo de estudio el Observatorio de Ciencias Empresariales de la Universidad de Otavalo. En este sentido se pudo determinar que la gestión en la educación superior busca obtener ventajas competitivas mediante una posición única y valiosa en el mercado. El enfoque aplicado fue mixto, integra elementos sistemáticos empíricos y críticos para la recolección y análisis de datos cuantitativos y cualitativos que se integran y discuten. En primer lugar, se realizó un diagnóstico de factores para determinar el estado de competitividad y se empleó el cruce estratégico FODA para definir las estrategias. Seguidamente, se procedió a caracterizar el modelo alineando los servicios del observatorio con las funciones sustantivas. Finalmente, con los resultados se ejemplificó el servicio de asesoramiento empresarial aplicando el ciclo PHVA. Se pudo concluir que el observatorio opto por una propuesta de un modelo basado en acciones estratégicas que permiten generar eficiencia y eficacia de forma continua. Con fecha 4-10-2021 se recibe la carta de validación del modelo con una calificación de excelente. Palabras clave: Modelo, gestión, estratégica, observatorio. URL: https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/1673

Publication Year
2022
Language
spa
Topic
Repository
Revista Boletín de Coyuntura
Get full text
https://revistas.uta.edu.ec/erevista/index.php/bcoyu/article/view/1673
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2022 Bolentín de Coyuntura