Prevalencia del retraso simple del lenguaje en niños escolares de nueve parroquias rurales del Distrito Metropolitano de Quito

 

Authors
Acosta Cevallos, Ruth Elizabeth; Andino, María Soledad; Barros Astudillo, Teodoro; Guerrero Olalla, Mercy Paulina; Tapia Tapia, Sylvia Ibeth
Format
Article
Status
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Description

Context: in the group of linguistic alterations that occur in childhood, it is the simple delay of the language, defined as the affectation of the linguistic function in the absence of other alterations of physiological, sensory, cognitive or neurological nature, the most prevalent. Objective: to determine the prevalence of simple delay of the language in school children from nine rural parishes in the Metropolitan District of Quito. Methods: epidemiological, observational, descriptive and cross-sectional study, in 1311 participants, 50% girls and 50% boys between the ages of 5 to 5 years 11 months, during the period October 2014 to May 2016. For the assessment, the clinical records was used, and also a speech therapy, comprehensive and expressive language exploration (ELE), oral language assessment (OLA) and dislalia evaluation protocol (DEP). Alterations in the language components related to form (phonetic-phonological), content (semantic) and use (syntax) were assessed. Results: 48.30% of those evaluated presented simple delay of the language (55% boys and 45% girls); the problems at the syntactic level correspond to 38% of the total, while at the semantic level it affects 79% of respondents and in the phonetic-phonological area it corresponded to 30% of the total number of students studied. Conclusion: prevalence of simple delay of the language is high; and deserves new studies in other population groups to understand linguistic disorder, in order to strengthen programs of prevention, evaluation, diagnosis and speech therapy rehabilitation.
Contexto: en el grupo de alteraciones lingüísticas que se presentan en la infancia está el retraso simple del lenguaje RSL, definido como la afectación de la función lingüística en ausencia de otras alteraciones de naturaleza fisiológica, sensorial, cognitiva o neurológica. Objetivo: determinar la prevalencia de RSL en escolares de nueve parroquias rurales del Distrito Metropolitano de Quito. Métodos: estudio descriptivo observacional de tipo transversal y no experimental, en 1311 participantes, 50% niñas y 50% niños con edades entre 5 a 5 años 11 meses, durante el período octubre 2014 a mayo 2016. Para la evaluación se aplicó la historia clínica fonoaudiológica, la exploración del lenguaje comprensivo y expresivo (ELCE), evaluación del lenguaje oral (ELO) y el protocolo de evaluación de dislalias (LEA). Se valoraron alteraciones en los componentes del lenguaje relacionados a la forma (fonético-fonológico), contenido (semántico) y uso (sintaxis). Resultados: el 48,30% de evaluados presentó RSL (55% niños y 45% niñas); los problemas a nivel sintáctico corresponden al 38% del total, mientras que a nivel semántico afecta al 79% de encuestados y en lo fonético-fonológico correspondió al 30% del total de escolares estudiados. Conclusión: la prevalencia del RSL es alta; amerita nuevos estudios en otros grupos poblacionales para conocer la real prevalencia de este trastorno lingüístico, a fin de fortalecer los programas de prevención, evaluación, diagnóstico y rehabilitación fonoaudiológica.

Publication Year
2016
Language
spa
Topic
retraso simple del lenguaje
niños escolares
sintaxis
semántica
fonética
fonología
simple language delay
school children
syntax
semantics
phonetics
phonology
Repository
Revista Ciencias Médicas
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Derechos de autor 2016 Ruth Elizabeth Acosta Cevallos, María Soledad Andino, Teodoro Barros Astudillo, Mercy Paulina Guerrero Olalla, Sylvia Ibeth Tapia Tapia