Intervención educativa sobre conocimientos y prácticas enfocadas al uso racional de componentes sanguíneos en médicos del Hospital Baca Ortiz de Quito, 2017

 

Authors
Armas Freire, Paulina Isabel; Nieto Gallegos, María Dolores; Brito Zambrano, Johana Susana
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Context: There is a significant deficit of blood components in the country; the inadequate prescription contributes to hospital morbidity, which motivates the eradication of inap-propriate transfusions through education programs that have shown a positive impact on the optimization of resources and patient safety. One of the functions of the clinical pathologist is to direct the Transfusion Medicine Service, so it must promote the rational use of blood components. Objective: Educational intervention on the rational use of blood components in the Baca Ortiz Pediatric Hospital of Quito, in order to reduce the percentage of inappropriate transfusion prescription. Material and methods: Non-experimental pre and post-assessment design on a proposal for educational intervention for the rational use of blood components, based on the “Clinical Practice Guide, Blood Transfusion and its components” of the Ministry of Public Health, applied to 151 doctors; knowledge, practices and attitudes were assessed before and after the educational intervention by means of a structured structured written test. The analysis of the 467 blood transfusions performed at the Pre-intervention and post-intervention Hospital allowed the calculation of the percentage of inappropriate transfusion prescription. Statistical analysis was performed with the SPSS version 18 program. Results: In the trained doctors there was a gain of 38.5% in theoretical knowledge and 59.6% in attitudes and practices; overall the improvement was 62.9% (p <0.05, Chi2 McNemmar). In addition, the percentage of inadequate transfusion prescriptions decreased from 36.4% to 8.35% after the educational intervention (p <0.05, T for difference in pre and post-intervention proportions). Conclusions: The intervention contributed to the proper use of blood components, to the optimization of transfusion therapy and to patient safety at the Baca Ortiz Hospital.
Contexto: existe un importante déficit de componentes sanguíneos en el país; su prescripción inadecuada contribuye a la morbilidad hospitalaria, lo que motiva erradicar transfusiones inadecuadas mediante programas de educación que han demostrado un impacto positivo en la optimización de recursos y seguridad del paciente. Una de las funciones del patólogo clínico es dirigir el Servicio de Medicina Transfusional, por lo que debe promover el uso racional de componentes sanguíneos. Objetivo: realizar una intervención educativa sobre uso racional de componentes sanguíneos en el Hospital Pediátrico Baca Ortiz de Quito, a fin de reducir el porcentaje de prescripción transfusional inadecuado. Materiales y métodos: diseño no experimental pre y postevaluatorio sobre una propuesta de intervención educativa para el uso racional de componentes sanguíneos, basada en la “Guía de Práctica Clínica, Transfusión de Sangre y sus componentes” del Ministerio de Salud Pública, aplicada a 151 médicos; se valoró conocimientos, prácticas y actitudes antes y después de la intervención educativa mediante una prueba escrita de base estructurada. El análisis de las 467 transfusiones sanguíneas ejecutadas en el Hospital preintervención y posintervención permitieron el cálculo del porcentaje de prescripción transfusional inadecuada. El análisis estadístico se realizó con el programa SPSS versión 18. Resultados: en los médicos capacitados hubo una ganancia del 38,5% en conocimientos teóricos y 59,6% en actitudes y prácticas; en forma global la mejora fue del 62,9% (p <0,05, Chi2 McNemmar). Además, el porcentaje de prescripciones transfusionales inadecuadas disminuyó del 36,4% al 8,35% luego de la intervención educativa (p <0,05, T para diferencia de proporciones pre y postintervención). Conclusión: : la intervención contribuyó al uso adecuado de componentes sanguíneos, a la optimización de la terapia transfusional y a la seguridad del paciente en el Hospital Baca Ortiz.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
transfusión sanguínea
educación basada en competencia
Blood transfusion
competence based education
Repository
Revista Ciencias Médicas
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Derechos de autor 2018 Paulina Isabel Armas Freire, María Dolores Nieto Gallegos, Johana Susana Brito Zambrano