La influencia del pensamiento de Simón Bolívar sobre la educación y la creación de la Universidad Central de Quito y la Escuela de Medicina en el año 1.826

 

Authors
López Pulles, Ramiro
Format
Article
Status
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Description

Context: Bolivar's thought on education was decisive in the creation of new universities born after the independence of America. Bolivar drove the Lancasterian method.Discussion: in response to medical paternalism, four basic principles have been proposed concerning the position of themutual teaching was practiced by some private teachers and in the free schools of some convents. The Lancasterian company was the one that won the support of government and the public, and encouraged the establishment of mutual teaching schools nationwide. The Lancasterian system was of great importance due to its characteristics, since as there were not a large number of teachers, children with outstanding abilities were trained and oriented to teach the rest of the group and these reduced costs and improved access to education.Conclusion: the reforms that took place in 1827, based on the ideas of Bolívar that promulgated the lancasterian method, in the field of medical education in Quito were vital, since even a medical faculty of its own was created at the Central University of Quito. This was thanks to the management of José Miguel Carrión and Valdivieso, rector of the university, whose legacy is of great importance for the functioning and existence of the current Faculty of Medical Sciences.
Contexto: el pensamiento de Bolívar sobre la educación fue decisivo en la creación de las nuevas universidades nacidas luego de la independencia de América. Bolívar impulsaba el método lancasteriano.Discusión: la enseñanza mutua fue practicada por algunos maestros particulares y en las escuelas gratuitas de algunos conventos. La compañía lancasteriana fue la que ganó el apoyo gubernamental y público, e impulsó el establecimiento de escuelas de enseñanza mutua en toda la nación. El sistema lancasteriano fue de suma relevancia por sus características, ya que como no existían gran número de maestros, se capacitaba y orientaba a niños con capacidades sobresalientes, para enseñar al resto del grupo y esto reducía costos y mejoraba el acceso a la educación.Conclusión: las reformas que se dieron en 1827, basadas en las ideas de Bolívar que promulgaba el método lanacasteriano, en el campo de la enseñanza de la medicina en Quito fueron vitales, ya que incluso se creó una facultad médica propia en la Universidad Central de Quito. Esto se dio gracias a la gestión de José Miguel Carrión y Valdivieso, Rector de la Universidad, cuyo legado es de gran importancia para el funcionamiento y existencia de la actual Facultad de Ciencias Médicas.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
Educación médica
Simón Bolívar
Universidad Central del Ecuador
Método lancasteriano
Filosofía médica
Métodos de educación
Medical education
Simon Bolivar
Central University of Ecuador
Lancasterian method
Medical philosophy
Education methods
Repository
Revista Ciencias Médicas
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