VEHICULAR CONGESTION, ANALYSIS AND SOLUTION PROPOSAL: TRAFFIC LIGHTED INTERSECTION BETWEEN AMERICA AND REALES TAMARINDOS AVENUES, PORTOVIEJO, ECUADOR
- Authors
- Gómez, Jorge; Delgado, Daniel
- Format
- Article
- Status
- publishedVersion
- Description
Traffic problems are constantly growing in many cities around the world, especially in Latin America. The objective of this research was to analyze the traffic congestion produced at the signalized intersection of the avenues America and Reales Tamarindos in the city of Portoviejo, Manabí-Ecuador, by determining its level of service to identify the degree of comfort produced by its users. The methodological process consisted of counting the different means of mobilization in 15 minutes intervals and collecting geometric data of the roads that make up the intersection, to later determine the saturation flow and delays per lane represented in sec/veh and classify it according to the level of service obtained, applying the procedure proposed by HCM. By analyzing the results, specific measures were generated to improve the current situation of the studied area. The results indicated a general delay of 23.97 sec/veh, which was categorized with a C service level, locating the main problems in the "right" lanes because of the permitted parking spaces.
Los problemas de circulación vehicular se mantienen en constante crecimiento en muchas ciudades del mundo, especialmente en Latinoamérica. La presente investigación tuvo como objetivo analizar el congestionamiento vehicular producido en la intersección semaforizada de las avenidas América y Reales Tamarindos de la ciudad de Portoviejo, Manabí-Ecuador, mediante la determinación de su nivel de servicio para identificar el grado de confort producido en sus usuarios. El proceso metodológico consistió en aforar los distintos medios de movilización en intervalos de 15 minutos y la recolección de datos geométricos de las vías que conforman la intersección, para posteriormente determinar el flujo de saturación y las demoras por carril representadas en seg/veh y clasificarla según el nivel de servicio obtenido, aplicando el procedimiento propuesto por el HCM. Mediante el análisis de resultados se generaron medidas específicas para mejorar la situación actual de la zona estudiada. Los resultados indicaron una demora general de 23.97 seg/veh, que la categorizaron con un nivel de servicio C, localizando los principales problemas en los carriles “derecho” producto de los estacionamientos permitidos.
- Publication Year
- 2022
- Language
- spa
- Topic
- Congestión vehicular
intersección semaforizada
nivel de servicio
flujo de saturación
demoras
Traffic congestion
signalized intersection
service level
saturation flow
delays
- Repository
- Revista Investigación y desarrollo
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos de autor 2022 Investigación y Desarrollo