History, politics and fiction: some examples from the contemporary Latin American literature

 

Authors
Casarin, Marcelo; Vigna, Diego
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

In front of Rosalba Campra’s assertion saying that the readings are as epochal as writing, where every historical circumstance makes certain texts, contemporary or not, to be read as illuminating the moment in which they are read, we present this work from a central question: what are the relationships between history, politics and fiction that are bundled in the texts? Today we know that, beyond all illusion or critic automatism rightly referred by Campra, there is a textuality or some corpora that speaks to us with great insistence about events linked to the dictatorships that ravaged until the last decades of the twentieth century in the Southern Cone of Latin America. That productions have not only been materialized in novels and stories, but also in poetry, cinema, painting, theater, etc. In this sense, the relationship between the creators of fictions and their times founds an empirical justification that, in different cases, allows us to glimpse an interpretation of these discourses that circulates in a time and in a certain place. The article discusses the value of the category “historical novel” and takes up the proposal by Linda Hutcheon, “historiographic metafiction”, which allows to realize the interdiscursive relationship between history/fiction. Three Chilean novels (Lemebel, Bolaño and Tatiana Lobo Wiehoff) are presented to re-visit the events of the last Chilean dictatorship.
Frente a la afirmación de Rosalba Campra de que las lecturas son tan epocales como la escritura, donde cada circunstancia histórica hace que determinados textos, contemporáneos o no, se lean como esclarecedores del momento en que se los lee, presentamos este trabajo desde un interrogante central: ¿cuáles son las relaciones entre historia, política y ficción que se lía en los textos? Hoy sabemos que, más allá de toda ilusión o automatismo crítico al que refiere con razón Campra, existe una textualidad o, mejor, unos corpora que nos hablan con insistencia de los acontecimientos vinculados a las dictaduras que asolaron hasta las últimas décadas del siglo XX lo que se conoce como el Cono Sur de América latina. Tales producciones no solo se han materializado en novelas y cuentos, sino también en poesía, cine, pintura, teatro, etc. En este sentido, las relaciones entre los creadores de ficciones y sus épocas encuentran una justificación empírica que, en distintos casos, nos permite vislumbrar una percepción o interpretación de esos discursos que circulan en un tiempo y en un lugar determinados. El artículo discute el valor de la categoría “novela histórica” y retoma la propuesta de Linda Hutcheon, “metaficción historiográfica”, que permite dar cuenta de la relación interdiscursiva historia / ficción. Se presentan tres novelas chilenas (Lemebel, Bolaño y Tatiana Lobo Wiehoff) que re-visitan los acontecimientos de la última dictadura chilena.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2600
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 info:eu-repo/semantics/openAccess