Application of the Christaller model for the spatial distribution of supermarkets

 

Authors
Palacios-Orejuela, Iván F.
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The distribution in a territory of centers of economic activity, such as supermarkets, obey an area of influence that covers a defined population. This distribution can be explained by geographic spatial models that analyze their location and interrelations between economic cores. One of these models is the Central Place Theory (CPT), proposed by Christaller in 1933. In Ecuador, the main company of service and commercialization of products of first necessity is Corporación Favorita, which has Supermaxi and Megamaxi supermarkets located in several cities of the country. Quito, Guayaquil and Cuenca, for their extension and importance for the economy of the country were chosen for the study. Using a GIS, the CPT was applied with different coverage centers (range 1, 2, 3, and 4), and the model was adjusted to the location of the supermarkets. In Cuenca and Guayaquil, the model correctly explained the spatial distribution of the supermarkets, while in Quito the model demonstrated to a large extent the spatialization in the north, south of the city, however, in the northern center and in the valleys of the city did not represent the spatial dynamics. The economic geography, through the CPT explained the spatial distribution of supermarkets, and presents a technical tool in the decision making for businessmen and the territorial ordering of a city.
La distribución en un territorio de centros de actividad económica, como supermercados, obedecen a un área de influencia que abarca una población definida. Esta distribución puede explicarse mediante modelos espaciales geográficos que analizan su ubicación e interrelaciones entre núcleos económicos. Uno de estos modelos es la Teoría de Lugares Centrales (CPT), propuesta por Christaller en 1933. En Ecuador, la principal empresa de servicio y comercialización de productos de primera necesidad es Corporación Favorita, la cual cuenta con supermercados Supermaxi y Megamaxi, ubicados en varias ciudades del país. Quito, Guayaquil y Cuenca, por su extensión e importancia para la economía del país, fueron las ciudades escogidas para este estudio. Mediante un SIG se aplicó la CPT con diferentes centros anidados de cobertura (rango 1, 2, 3, y 4), y se ajustó el modelo a la ubicación de los supermercados. En Cuenca y Guayaquil, el modelo explicó en forma correcta la distribución espacial de los supermercados, mientras que en Quito el modelo demostró, en gran medida, la espacialización en el norte y sur de la ciudad, sin embargo, en el centro norte y en los valles de la ciudad no representó adecuadamente la dinámica espacial. La geografía económica, a través de la CPT, explicó la distribución espacial de los supermercados, y presenta una herramienta técnica en la toma de decisiones para empresarios y al ordenamiento territorial de una ciudad.  

Publication Year
2018
Language
spa
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REVISTAUC
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