Attitudes of teenage students of Cuenca towards sexual diversity

 

Authors
Pinos-Vélez, Verónica; Pinos A, Guido
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The overall objective of the survey was to assess the attitude of school age adoloscents regarding LGBT (Lesbians, Gays, Bisexuals and Transsexuals) and the factors controlling the attitude. Knowledge of the extent and insight in the controlling factors will help in providing efficient and effective educational programs ensuring equality and respect regarding this minority group. The research was quantitative, transversal, descriptive and comparative. A survey was applied to 1130 high school students and 31 teachers to investigate the relationship between the attitudes regarding the LGBT minority group and the socio-demographic, family, community and personal factors of the sampled population. For the exploration of the relationship between the variables use was made of the chi-square statistics. Analysis of the survey data revealed that the majority of the adolescents had liberal homophobia attitudes. The factors controlling this attitude by school age adolescents regarding LGBT are: high school type, age, gender, level of religiosity, education level of parents, level of family communication, degree of prejudiced believes, to know a person who is LGBT, and sexual orientation. In summary, the adolescents from Cuenca have homophobic attitudes, which justifies the development of educational programs with the challenging objective of changing the attitudes towards LGBT.  
El objetivo de esta investigación fue el conocer las actitudes de los adolescentes hacia la comunidad LGBT (lesbianas, gays, bisexuales y transexuales), así como los factores vinculados a estas. Esperamos que el conocimiento sea el sustento para el desarrollo de programas de educación con miras de promover un respeto por la diversidad, combatir la homofobia y fortalecer actitudes positivas hacia la igualdad y respeto, promoviendo así mentes sanas abiertas hacia las diferencias, con respeto a los otros y su identidad. Se empleó un enfoque cuantitativo, mediante la aplicación de un cuestionario que midió tanto datos demográficos cuanto actitudes hacia la diversidad sexual. Fueron encuestados un total de 1130 estudiantes y 31 de sus profesores, para determinar la relación entre las actitudes de los adolescentes, factores demográficos, personales y familiares, así como las actitudes de sus maestros. Se calculó porcentajes y se recurrió a la prueba de chi cuadrada para descartar la independencia de las variables estudiadas. Se encontró que la mayoría de los adolescentes presentan actitudes homofóbicas liberales. Como factores relacionados con las actitudes hacia la parejas homosexuales se encontraron: tipo de colegio, etapa de la adolescencia, sexo, grado de religiosidad, nivel educativo de padre y madre, grado de comunicación familiar, grado de creencias prejuiciosas hacia la orientación LGBT, conocer a miembros de la minoría LGBT y orientación sexual. Se concluyó que nuestros adolescentes tienen una elevada frecuencia de actitudes homofóbicas, razón por la cual se recomienda trabajar con ellos en programas educativos, enfocados en analizar críticamente estas creencias discriminatorias hacia la minoría LGBT.  

Publication Year
2011
Language
spa
Topic
Repository
REVISTAUC
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/372
Rights
openAccess
License