Un potencial comunicativo desaprovechado. Twitter como mecanismo generador de diálogo en campaña electoral

 

Authors
Alonso-Muñoz, Laura; Miquel-Segarra, Susana; Casero-Ripollés, Andreu
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

El uso de Twitter como herramienta estratégica para la comunicación política se ha incrementado notablemente durante los últimos años, especialmente en periodo de campaña electoral. El objetivo de esta investigación es examinar el grado de cumplimiento de los principios dialógicos atribuidos a las redes sociales. Para ello se aplica la técnica del análisis de contenido cuantitativo a los tuits publicados por los principales partidos españoles (PP, PSOE, Podemos y Ciudadanos) durante las elecciones generales de 2015. Los resultados demuestran que pese al elevado número de publicaciones realizadas por los cuatro partidos, ninguno aprovecha el potencial dialógico de Twitter.Untapped communication potential. Twitter as a mechanism for generating dialogue in an electoral campaignAbstractThe use of Twitter as strategic tool for political communication has increased considerably in recent years, particularly during electoral campaigns. The main goal of this paper is to examine the degree of compliance with the principles of dialogue attributed to social media. To achieve this, a quantitative content analysis was carried out on the tweets shared by the main Spanish political parties during the 2015 General Elections. The results show that although a high number of tweets were made by the four political parties during this period, none of them took advantage of the full potential of dialogue on Twitter.Keywords: Twitter, social media, political communication, electoral campaign, digital media

Publication Year
2016
Language
spa
Topic
Repository
Revista Obra Digital
Get full text
http://revistesdigitals.uvic.cat/index.php/obradigital/article/view/100
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2016 Obra digital