Young university students and their commitment to social entrepreneurship

 

Authors
Mora Pacheco, Pedro Fabián; Aguirre Quezada, Juan C.; Álava Atiencie, N. Gabriela; Cordero López, Juan F.
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This aims at analyzing the role of the subjective norm and the university ecosystem, and its influence on the entrepreneurial intention of students in different careers of the Faculty of Economic and Administrative Sciences at the University of Cuenca. This research work is part of the international project entitled: "Potential for Social entrepreneurship in Latin America" of the universities that are part of the Accreditation Council for Business schools and Programs (ACBSP). The methodology employed in this study is quantitative and the analysis techniques include: a survey, a bibliographic review as well as multiple regression, statistical mediation, and descriptive statistics. The results indicate that an adequate university ecosystem motivates and reinforces the intention to carry out social entrepreneurships. In addition, the family, friends, and teachers approval is vital for the university student to undertake a social project.  Key words: University Ecosystem, Social Entrepreneurship, Entrepreneurial Intention, Subjective Norm, University of Cuenca.
Este artículo tiene como propósito analizar el rol de la norma subjetiva y del ecosistema universitario, y sus efectos en la intención emprendedora de los estudiantes de las distintas carreras de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas de la Universidad de Cuenca. Este trabajo de investigación es parte del proyecto internacional “Potencial para el Emprendimiento Social en América Latina” de las universidades que conforman el Accreditation Council for Business Schools and Programs (ACBSP).  La investigación cuenta con: una orientación metodológica cuantitativa, herramientas como la encuesta y la revisión bibliográfica y, técnicas de análisis como la regresión múltiple, la mediación estadística y estadísticos descriptivos. Los resultados indican que, un ecosistema universitario adecuado motiva y refuerza la intención para llevar a cabo emprendimientos sociales y; la aprobación por parte de familia, amigos y profesores para que el universitario emprenda es fundamental. Palabras claves: Ecosistema universitario, Emprendimiento social, Intención emprendedora, Norma Subjetiva, Universidad de Cuenca.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
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openAccess
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Derechos de autor 2019 Revista Economía y Política