Introduction of participatory budgeting in public universities as a process of democratization of public management: the experience of the University of Cuenca

 

Authors
Paño, PhD, Pablo; Minchala Macas, Daniela; Tenesaca Guzmán, Gabriel
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The University of Cuenca started implementing participatory budgeting in 2022 through a pilot experience in the Faculty of Economics and Administrative Sciences (FCEA), using participatory methodologies for research and social action. This article analyzes the innovations introduced in public and administrative management that this process entailed, as well as the nature and viability of the proposals presented and approved. It also studies the institutional adjustments required for the implementation of participatory budgeting and its impacts in terms of democratization of management. Regarding the results, the process achieved significant achievements not only in terms of participation, proposal, voting, and process management, but also in improving the democratic quality of a public institution. As a result, the expansion of participatory budgeting to other university entities and its consolidation as an institutional policy is projected, to the extent that the following year it was extended to new 6 faculties.
La Universidad de Cuenca durante el 2022 inició la implementación de la presupuestación participativa a través de experiencia piloto en la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, utilizando metodologías participativas de investigación y acción social. El presente artículo analiza las innovaciones introducidas en la gestión pública y administrativa que implicó dicho proceso, así como la naturaleza y viabilidad de las propuestas presentadas y aprobadas, y el ajuste institucional requerido para la realización del Presupuesto Participativo y sus impactos en términos de democratización de la gestión. En cuanto a los resultados, el proceso obtuvo importantes logros no solo en términos de participación, proposición, votación y gestión del proceso, sino dado su impacto en la mejora de calidad democrática de una institución pública, se proyectó su expansión a otras instancias universitarias para consolidarse como política intrainstitucional en la medida que ya el año siguiente se amplió a nuevas 6 facultades de la misma institución.

Publication Year
2023
Language
spa
Topic
participatory budgeting
participatory democracy
innovation
public management innovation
higher education
presupuestación participativa
democracia participativa
innovación de la gestión pública
educación superior
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/REP/article/view/4696
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2023 Revista Economía y Política