School bullying and cyberbullying in children and young adolescents: a case study

 

Authors
Ordóñez, Miriam; Prado-Cabrera, Katerine
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The objective of the research was to identify the incidence of bullying and cyberbullying in 983 students at age 10 to 15, from the sixth to the tenth grade of EGB, belonging to five educational institutions in the city of Cuenca, for which the variables of bullying and cyberbullying were crossed with age, sex and educational level of the surveyed students, visualizing the involvement of the protagonists, the typology and its manifestations. The methodology used was quantitative, with relational descriptive scope, making use of two measurement instruments: The European Bullying Intervention Project Questionnaire (EBIPQ) and the European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire (ECIPQ), which allowed to identify the incidence and characteristics of bullying and cyberbullying. There was evidence of 28.3% of students’ victim of bullying, of them 20.7% were victim of bullying, 4.3% cyber victim and 3.4% victim of both bullying and cyberbullying. In bullying the main typology was direct verbal, while in cyberbullying its main manifestation were electronic insults and exclusion. A higher level of involvement of males was seen as victims and victimized aggressors. In terms of age, the 12- to 15-year-old students belonging respectively to the eighth, ninth and tenth grade presented a higher level of involvement as victimized cyber attackers. In conclusion, there is a greater presence of traditional school bullying and a lower incidence of cyberbullying, however, a direct relationship between the two forms of bullying seems to be present.
El objetivo de la investigación fue identificar la incidencia de bullying y cyberbullying en 983 estudiantes de 10 a 15 años de edad, del sexto al décimo año de EGB, pertenecientes a cinco instituciones educativas de la ciudad de Cuenca, para lo cual se cruzaron las variables de bullying y cyberbullying con la edad, el sexo y nivel educativo de los estudiantes encuestados, visualizando la implicación de los protagonistas, la tipología y sus manifestaciones. La metodología utilizada fue cuantitativa, con alcance descriptivo relacional, haciendo uso de dos instrumentos de medición: la escala European Bullying Intervention Project Questionnaire (EBIPQ) y la escala European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire (ECIPQ), que permitieron identificar la incidencia y características del bullying y cyberbullying. Se evidenció un 28.3% de estudiantes víctimas de acoso escolar, de ellos un 20.7% eran víctimas de bullying, un 4.3% cibervíctimas y un 3.4% víctimas tanto de bullying como de ciberbullying. En el bullying la principal tipología presente era la verbal directa, en tanto que en el cyberbullying su principal manifestación fueron los insultos electrónicos y la exclusión. Se visualizó un mayor nivel de implicación de los varones como víctimas y agresores victimizados, en cuanto a la edad, los estudiantes de 12 a 15 años pertenecientes al octavo, noveno y décimo año presentaron un mayor grado de implicación como ciberagresores victimizados. En conclusión, se puede evidenciar que existe una mayor presencia del acoso escolar tradicional y una menor incidencia del cyberbullying, no obstante, parecería presentarse una relación directa entre las dos modalidades de acoso escolar.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/2709
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 Miriam Carlota Ordóñez, Katerine Prado-Cabrera