La lectura, de lo verbal a lo no verbal

 

Authors
Robalino, Vicente
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The lack of interest in reading among college students has become a problem that escapes the initiative of governmental educational institutions. Two factors that have prevented the education of readers have been the mechanical use of computers and cell phones, and the absence of a methodology that explicitly encompasses the reading experience and the possibility to aprehend the text. This article presents reading as the passage from verbal to non verbal going from the acknowledgment of the rules that allow the codification and decodification of a determined genre, such as narrative, poetic, journalistic, etc.; as well as the construction of an image from the reading within a specific context built by the reader, along with his experience in his everyday life as a playful recreational act of reading. 
La falta de interés por la lectura, entre los estudiantes universitarios, es un problema que escapa a la propia iniciativa de las instituciones educativas del estado. Dos factores que han impedido la formación de lectores han sido el uso mecánico de la computadora y el celular, y la falta de una metodología que comprenda, básicamente, la experiencia lectora y la posibilidad de aprehensión de lo leído. En este artículo se plantea la lectura como un tránsito de lo verbal a lo no verbal, a partir de un reconocimiento de las reglas que permiten la codificación y decodificación de un género determinado, sea este narrativo, poético, periodístico, etc., y la construcción de la imagen de lo leído dentro de un contexto específico que el lector va construyendo con su experiencia en la vida cotidiana, como un acto de recreación lúdica de la lectura.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2623
Rights
openAccess
License