Patologías lingüísticas escritas en estudiantes universitarios de Periodismo en la era digital

 

Authors
Bayés-Gil, Marc
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Students often make spelling and grammar mistakes when composing journalistic texts, especially when these belong to complex journalistic genres, such as chronic or reportage. The spelling and grammar corrector software, such as the one in Microsoft Word©, helps to dramatically reduce writers´ errors, but despite this, they continue to make mistakes, sometimes profusely, especially in the area of sentences or paragraphs. In this linguistic level, the most common error is the anti-normative comma. The students, who were the subject of the present research, do without this punctuation mark, especially when it has the function to mark the alteration in the prototypical Spanish order. Also, in the scope of the word, the omission of the accent is common, as well as the errors that have a phonetic basis, such as: confusion s / z. All are faults that literature has branded as arbitrary spelling errors.
Los alumnos, objeto de estudio, cometen con frecuencia faltas de ortografía cuando elaboran textos de cierta complejidad, como por ejemplo: una crónica periodística informativa. El ortógrafo de programas como Word les ayuda notablemente a reducir los errores, pero, pese a ello, los siguen cometiendo. El error antinormativo más común es la coma. Los estudiantes prescinden de este signo de puntuación de uso reiterado y necesario, especialmente cuando tiene la función de marcar la alteración del orden prototípico del español. Asimismo, la omisión de la acentuación es común en estos textos, del mismo modo que algunos errores que tienen base fonética, como, por ejemplo: la confusión s/z; faltas que la bibliografía tilda de errores de ortografía arbitraria.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2622
Rights
openAccess
License