Participatory artistic practices, emancipatory social relations

 

Authors
González Acosta, Melvis
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The present text aims to follow the trajectory of some theoretical concepts established in the paradigm of «participatory turn», which assume a particular expression in the range of the fashionartist Silvana Amoroso, who thanks to his philosophical and aesthetic vision can be considered an intellectual of fashion. It is not intended to reduce the Alterotopías. Formas periféricas de vestir [sic], to the presence of some theoretical concepts pointed out in this work. On the other hand, we can, through concepts that account for the «participatory turn» as a postmodern cultural paradigm, locate the range within participatory artistic practices. Let's see then how through the four moments (Intimacy, Umbilical, Fraternal and Singular) of Silvana's proposal, the philosophical referents (the being singular plural or "we" and the singularity cualsea), sociological (participation, community and territoriality) and aesthetics (relational aesthetics) of the paradigm shift from objects to subjects.
El presente texto tiene por objetivo seguir la trayectoria de algunos conceptos teóricos establecidos en el paradigma del «viraje participativo», que asumen una expresión particular en la gama de la fashionartist cuencana Silvana Amoroso; quien gracias a su visión filosófica y estética puede ser considerada una intelectual de la moda. No se pretende reducir la gama Alterotopías. Formas periféricas de vestir, a la presencia de algunos conceptos teóricos señalados en este trabajo. En cambio, podemos, a través de conceptos que dan cuenta del «viraje participativo» como paradigma cultural posmoderno, ubicar la gama dentro de las prácticas artísticas participativas. Veamos entonces cómo a través de los cuatro momentos (Intimidad, Umbilical, Fraternal y Singular) de la propuesta de Silvana, se entrevén los referentes filosóficos (el ser singular plural o «nosotros» y la singularidad cualsea), sociológicos (participación, comunidad y territorialidad) y estéticos (estética relacional), del cambio de paradigma de los objetos a los sujetos.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
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openAccess
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Derechos de autor 2018 Revista de Investigación y Pedagogía del Arte