The Neuroscience of Learning and the Somatic Poiesis of Architecture

 

Authors
Martínez Vitor, Cesar Fortunato; Salva-Pérez, Saory Shirley
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The neuroscience of learning is linked to the somatic poiesis of architecture. Pedagogy and didactics address this aspect during the professional training of the architect. Documentary grounded theory with a hermeneutic approach and transactional temporality was used for the demonstration. Data were collected using intertextual sheets applied to the neuroscience theory of learning and somatic poiesis of architecture. The outcome demonstrated that emotion and feeling of learning are related to the somatic deliberation of architecture in a distinctive pattern: problems generate an affective reaction in emotions, from which feelings conceptualize perceptions. Therefore, this condition of perception triggers the rejection or acceptance of the current architectural project influencing decision-making. The final conclusion was that, the relationship between the neuroscience of learning and the somatic poiesis of architecture affects the learning process, and the decision-making of the architectural project is based on emotion, feeling, deliberation and intuition.
La neurociencia del aprendizaje es vinculante con la poiesis somática de la arquitectura. Este aspecto se aborda durante la formación profesional del arquitecto a través de la pedagogía y la didáctica. Para demostrarlo, se empleó el método de la teoría fundamentada, documental, con enfoque hermenéutico y temporalidad transaccional. Se recolectaron datos empleando fichas intertextuales aplicadas a la teoría de la neurociencia del aprendizaje y poiesis somática de la arquitectura. Los resultados demostraron que la emoción y el sentimiento de aprendizaje se relacionan con la deliberación somática de la arquitectura por un patrón distintivo: los problemas generan una reacción afectiva en las emociones, a partir de las cuales los sentimientos conceptúan percepciones. Por tanto, la condición de percepción desencadena el rechazo o aceptación del proyecto arquitectónico en vigencia de la toma de decisiones. Se concluyó que la relación existente entre la neurociencia del aprendizaje y la poiesis somática de la arquitectura atañe al proceso mismo de aprendizaje y se fundamenta en la toma de decisiones de diseño en el proyecto arquitectónico a través de la emoción, sentimiento, deliberación e intuición.

Publication Year
2021
Language
spa
Topic
Neurociencia del aprendizaje
poiesis somática
proyecto arquitectónico.
Neuroscience of learning
somatic poiesis
architectural project
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/estoa/article/view/3245
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2021 Estoa. Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca