Aceptación-rechazo de padres y madres cuencanos relacionados a las características personales de los hijos entre 5 y 12 años

 

Authors
Clavijo, Ruth; Palacios, María Dolores; Mora, Catalina; Villavicencio, Fernando; Arpi, Nube; Conforme, Gardenia
Format
Article
Status
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Parental acceptance-rejection, a dimension linked to child personality traits, is a construct studied both in the Interpersonal Acceptance-Rejection Theory (IPARTheory) developed by Rohner, and in the Model of Joint Construction. IPARTheory states that socialization is predicated on the child’s sense of acceptance-rejection emanating from the parents or other attachment figures. The Model of Joint Construction shows that parent-child relationships are bidirectional and that parenting behaviors are non-linear. A total of 569 parents, whose children attend public and private schools in Cuenca, from first to seventh grade, participated in this study. For the statistical analysis, age, sex, birth order, and behavior of their children were analyzed in order to assess their relation to the dimensions of affection, rejection and parental control. Overall, the results indicated that parents tend to see themselves as affectionate and highly controlling. Parental aggressiveness is more common towards male children (m=8.77) compared to female children (m=8.36). On the other hand, parental control is more common towards female children (m=16.0) compared to male children (m=15.4). With regards to birth order, the findings revealed that there tends to be less affection and more indifference shown towards the middle child. Furthermore, age in and of itself did not seem to substantially influence the dynamics of affection, rejection and parental control.
La dimensión de aceptación y rechazo parental vinculada a las características personales de los hijos, son constructos estudiados desde la Teoría Interpersonal de Rohner y el Modelo de construcción conjunta, respectivamente. La IPARTheory sostiene que la socialización se basa en la aceptación y/o rechazo que los hijos perciben de sus padres o figuras de referencia. El segundo modelo, indica que las relaciones padres e hijos son bidireccionales y que la conducta parental no es lineal. En el presente estudio, participaron 569 padres y madres de primero a séptimo de básica que asisten a las escuelas públicas y privadas de Cuenca, Ecuador. Para el análisis estadístico, se relaciona las características de los hijos, referidas a la edad, sexo, orden de nacimiento y comportamiento con las dimensiones de afecto, rechazo y control parental. Los resultados reportan que, en general, los padres se perciben afectivos y altamente controladores, las expresiones de agresión son más frecuentes con los hijos (M=8.77) que con las hijas (M=8.36). Las expresiones de control parental son más frecuentes con las hijas (M=16.0) que con los hijos (M=15.4). En relación con el afecto, se encontró que existen menos muestras de afecto y mayor indiferencia con el hijo/a intermedio. Además, no se encontraron diferencias significativas entre la edad de los hijos y las expresiones de afecto, control parental y rechazo.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
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