CULTURAL AND CREATIVE INDUSTRIES IN THE CITY OF LOJA, ECUADOR: AN APPLICATION OF THE GROUP INTERACTION METHODOLOGY

 

Authors
Correa-Quezada, Ronny; Noriega-Armijos, Verónica
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

There is a close relationship between creative industries, creative occupations and cities; therefore, it is necessary to take into consideration creative activities for a better understanding of their influence on the economy. The objective of this article is to identify how creative activities influence and promote economic growth and competitive environment, through their interaction and connection with the socioeconomic base of the city of Loja (Ecuador). To accomplish this, a participatory workshop was held whose main economic activity is part of creative activities. Among the main findings found that there is a significant group of creative and / or cultural actors from Loja who are dissociated; as well as clearly established businesses with well-positioned brands, with products and services of national and international projection, however, the local creative class is not fully aware of this potential
Existe una estrecha relación entre las industrias creativas, las ocupaciones creativas y las ciudades; por ello es necesario tomar en consideración a las actividades creativas para una mejor comprensión de su influencia en la economía. El objetivo de este artículo es de identificar cómo las actividades creativas influyen y fomentan el crecimiento económico y el ambiente competitivo, a través de su interacción y vinculación con la base socioeconómica de la ciudad de Loja (Ecuador). Para cumplir con ello se realizó un taller participativo cuya actividad económica principal forme parte de las actividades creativas. Entre los principales hallazgos encontrados que existe un significativo grupo de actores creativos y/o culturales de Loja que se encuentran disociados; así como negocios claramente establecidos con marcas posicionadas, con productos y servicios de proyección nacional e internacional, sin embargo, la clase creativa local no es plenamente consciente de este potencial.

Publication Year
2021
Language
spa
Topic
clase creativa, ciudades, creatividad, economía, metodologías cualitativas
Español
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/REP/article/view/3603
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2021 Revista Economía y Política