María Augusta Vintimilla

 

Authors
Vintimilla, María Augusta
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The figure of the cannibal, ambiguously combined with the noble savage, has been widely used by different discourse genres - Indian chronicles, travelogues, ethnographic discourse-as a privileged trope for the symbolic construction of the “barbarian”. The novel by Juan Saer, El entenado, takes up the cause of cannibalism and engages in a contentious dialogue with those speeches, which has caused to be read as a historical novel. This paper explores Saer’s novel, not from the perspective of a reconstruction of historical truth, but from the legitimacy of the concept of “fiction” as interpretive reconstruction of reality, and the role of memory files, and anchors the present.
La figura del caníbal, ambiguamente combinada con la del buen salvaje, ha sido profusamente utilizada por diversos géneros discursivos –crónicas de indias, relatos de viajes, discursos etnográficos – como un tropo privilegiado para la construcción simbólica del “bárbaro”. La novela El entenado de Juan Saer, retoma el motivo de la antropofagia y entabla un diálogo polémico con esos discursos, lo que ha provocado que sea leída como una novela histórica. Este trabajo explora la novela de Saer, no desde el intento de reconstrucción de una verdad histórica, sino desde la legitimidad del concepto de “ficción” como reconstrucción interpretativa de la realidad, y el papel que juegan los archivos de la memoria y sus anclajes al presente.

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Repository
Revista Universidad de Cuenca
Get full text
https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2559
Rights
openAccess
License