Stress analysis in whitetopping concrete pavements: Case study the Biblián-Zhud highway

 

Authors
Bojorque-Iñeguez, Jaime
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This article presents the results of a retrospective analysis to explain the probable causes of the premature deterioration of the rigid pavement of the Biblián-Zhud highway, main artery connecting the southern with the northern zone of the country. Based on the characteristics of the road and traffic loads, an analysis of the stresses generated in the pavement slabs is conducted. Stresses are determined through analytical equations and finite element methods. The results by both methods are remarkably similar. In addition, by using finite elements, the effect of variations in loads and pavement thickness on stress was also analyzed. The analysis reveals that under the current loads and due to the variations in thickness, the rigid pavement of the road does not support the stresses to which it is subjected, clearly identifying the development of different failure mechanisms, the most concurrent being corner cracks, transversal and longitudinal cracks.
En este documento se presenta los resultados del análisis retrospectivo para determinar las posibles causas del deterioro prematuro del pavimento rígido de la vía Biblián-Zhud, arteria principal que conecta la zona austral con el norte del país. En base a las características de la vía y cargas de tráfico se realiza un análisis de los esfuerzos que se generan en las losas de pavimento. Los esfuerzos son determinados a través de ecuaciones analíticas y métodos de elementos finitos. Se estableció que los resultados por ambos métodos son muy similares. Mediante el empleo de elementos finitos se analizó, adicionalmente, el efecto de las variaciones en las cargas y del espesor del pavimento en los esfuerzos. Se determinó que bajo las cargas actuales y por las variaciones del espesor, el pavimento rígido de la vía no soporta los esfuerzos a los que está sometido, identificándose claramente el desarrollo de diferentes mecanismos de falla siendo los más concurrentes las grietas de esquina, las grietas transversales y las longitudinales.

Publication Year
2021
Language
spa
Topic
Rigid pavement
deterioration
whitetopping
stress
Pavimento rígido
deterioro
refuerzo delgado
esfuerzos
Repository
Revista Universidad de Cuenca
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https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/3941
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Derechos de autor 2021 Jaime Bojorque