Burnout syndrome in the performance of the labor activities of the teachers of the modality of Present Education of the Department of Human and Social Sciences of the Universidad de las Fuerzas Armadas -ESPE

 

Authors
Mora Ortiz, Lucy; Cerón Pérez, Eve; Merino Merizalde, Antonio
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The present study seeks to determine the presence of Burnout Syndrome and its impact on the performance of the teachers of the Department of Humanities and Social Sciences of the Universidad de las Fuerzas Armadas-ESPE. It is a descriptive, explanatory, correlational, and analytical study which allowed an overview of psychosocial risks, specifically syndrome of Burnout, as an effect of overexposure that affects teachers. The sample was formed by 40 teachers from the full-time modality. The instruments used in gathering information were: the questionnaire of Maslach Burnout Inventory for teachers adapted by Bazarra (2003) and the survey of teacher performance; procedure of data and the analysis used statistical program SPSS v.2.0 and Excel. The results determined that teachers maintain an excellent qualification in the dimensions of performance such as capacities and teaching skills and attitude of the teacher. The dimensions of Burnout Syndrome average in emotional exhaustion estimations was 15.58; depersonalization 42,93; 2.6 and personal accomplishment with 47.5% and 2.5% of teachers in low and fairly level of Burnout, that can be potential generators of the syndrome. In this case, programs and plans that minimize this psychosocial risk factor to prevent damages to health should be run in order to maintain the condition of improvement of the quality of life of the teacher.
El presente estudio busca determinar la presencia del síndrome de Burnout y su incidencia en el desempeño de los docentes del Departamento de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad de las Fuerzas Armadas-ESPE. Es un estudio descriptivo, explicativo, analítico y correlacional, el cual permitió tener una visión de los riesgos psicosociales, específicamente del síndrome de Burnout, como un efecto de la sobre-exposición que afecta a los docentes. La muestra estudiada estuvo conformada por 40 docentes de la modalidad presencial a tiempo completo, los instrumentos utilizados en el levantamiento de información fueron: el Cuestionario de Maslach Burnout Inventory para docentes adaptado por Bazarra (2003) y la Encuesta de Desempeño docente; en el análisis y procedimiento de datos se utilizó el programa estadístico SPSS v.2.0 y Excel. Los resultados obtenidos determinaron que los docentes mantienen una cualificación de excelente en las dimensiones de desempeño como son capacidades y habilidades pedagógicas y actitud del docente; así como en las dimensiones del síndrome de Burnout las valoraciones medias en Agotamiento emocional fue de 15,58; despersonalización 2,6 y Realización personal 42,93; situándose el 47,5% y el 2,5% del personal docente en Poco y Bastante nivel de Burnout, por lo que pueden ser potenciales generadores del síndrome. En este caso debe ejecutarse programas y planes que minimicen este factor de riesgo psicosocial para evitar los daños a la salud y mantener la condición de mejora de la calidad de vida del docente.

Publication Year
2016
Language
spa
Topic
Realization
exhaustion
depersonalization
performance
Agotamiento
despersonalización
realización
desempeño
Repository
Revistas Universidad Tecnológica Equinoccial
Get full text
https://revistas.ute.edu.ec/index.php/economia-y-negocios/article/view/251
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2016 Universidad Tecnológica Equinoccial