CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY: TOOL FOR THE DEVELOPMENT OF THE ENTERPRISES?

 

Authors
Suárez Morales, Lizbeth
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

The objective of this article is to analyze CSR as a tool for the development of Entrepreneurship in Ecuador, taking a brief theoretical tour of the functionalist and interactionist paradigms, the first that roots in the positivist and evolutionary theories that have historically characterized the scientific thinking of the West; and the second also called conflict that is based on critical and libertarian theories rooted in Marxism, existentialism, anarchism, phenomenology, critical theory and the focus of human action. Corporate Social Responsibility, as part of the interactionist paradigm, renews the company's conception, granting it a broad and inclusive dimension, which goes beyond the mere economic question that perfectly incorporates the threefold aspect of sustainability: economic, social and environmental. Sustainable development is a goal to be achieved through the adequate implementation of a socially responsible enterprise model, in which the different interest groups, stakeholders, are the essential focus for management. In the case of Ecuador, 90% of the companies come from family enterprises, which in cases cited can be identified that Ecuadorian companies apply CSR as a good practice to ensure the development of socially responsible enterprises.
El objetivo del presente artículo, es analizar la RSE como una herramienta de desarrollo de los Emprendimientos, realizando   un   breve   recorrido   teórico   por   los   paradigmas   funcionalista   e interaccionista, el primero que tiene  raíces en las teorías positivistas y evolucionistas que han caracterizado históricamente el pensamiento científico de Occidente; y la segunda también llamada de conflicto, que se basa en las teorías críticas y libertarias enraizadas en el marxismo, el existencialismo, el anarquismo, la fenomenología, la teoría crítica y el enfoque de la acción humana. La Responsabilidad Social Empresarial, como parte del paradigma interaccionista renueva la concepción de la empresa, otorgando a ésta una dimensión amplia e integradora, que va más allá de la mera cuestión económica en la que se incorpora perfectamente la triple faceta de la sostenibilidad: económica, social y medioambiental. El desarrollo sostenible se sitúa como fin a alcanzar por medio de la adecuada implantación de un modelo de empresa socialmente responsable, en el que los distintos grupos de interés, stakeholders, son el centro de atención esencial para la gestión.  En el caso del Ecuador el 90% de las empresas proceden de emprendimientos familiares, que en casos citados se puede identificar que las empresas ecuatorianas, aplican RSE como una esta buena práctica para garantizar el desarrollo de los a emprendimientos socialmente responsables.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
stakeholders
corporate social responsibility
CSR
entrepreneurship
Functionalist theory
Interactionist theory
Responsabilidad Social Empresarial
Emprendimiento
Teoría funcionalista
Teoría interaccionista
stakeholders
Repository
Revistas Universidad Tecnológica Equinoccial
Get full text
https://revistas.ute.edu.ec/index.php/economia-y-negocios/article/view/324
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2017 Universidad Tecnológica Equinoccial