Las relaciones de convivencia de los ni?os, ni?as y adolescentes sordos o hipoac?sticos: Estudio cualitativo exploratorio

 

Authors
Blume, Stuart Samuel
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

Qualitative exploratory study with phenomenological focus probing the relation of 10 Deaf and Hard of Hearing Children and Adolescents (D/HH-CA) with their family, health professionals, teachers, friends and the deaf community; the resilience qualities of those children and adolescents seeking shelter with their mothers who possess relative high levels of stress nurtured by the difficulties to support and intervene with them, while fathers in general retreat in their feelings not seeing the true dimension and leaving home when they learn that their child is deaf. Professionals lack strategies for care and communication, are distant from deaf and hard of hearing children and adolescents, and families are usually disappointed in the poor quality they receive from health services. Teachers and friends of the D/HH-CA avoid them, causing unpleasant feelings and early dropouts from school. Those who have the opportunity to attend a school for deaf more easily develop resiliency and selfesteem. Half of the surveyed D/HH-CA use hearing aids and all use the sign language or family signs to communicate with family and friends. The D/HH-CA using hearing devices maintain no contact with the deaf community in their region, nor do the children not having access to hearing aids and for whom the sign language is the primary language, maintain contact with the children having hearing aids. D/HH-CA?s, like all other children and adolescents, have their dreams and aspirations to make it in life. The survey-based research provided hypotheses to direct in future research on the development of family strategies to cope with deaf and hard of hearing children, to improve the resilience of those children, and to enhance their coexistence and partnership relation.
Estudio cualitativo exploratorio con enfoque fenomenol?gico que estudi? en 10 Ni?os, Ni?as y Adolescentes Sordos / HipoAc?sticos (NNA-S/HA) las relaciones de convivencia con la familia, los profesionales de salud, los maestros, los amigos, la comunidad sorda; las cualidades de resiliencia de los NNA-S/HA encontr? que las madres aunque tienen altos niveles de estr?s son las que afrontan las dificultades y apoyan la intervenci?n, los NNA-S/HA se refugian en sus madres; y los padres se retraen en sus sentimientos y evaden los problemas, y por eso abandonan el hogar al enterarse de que su hijo es sordo. Los profesionales carecen de estrategias para la atenci?n y la comunicaci?n, son distantes del NNA-S/HA, las familias relatan mala calidad en los servicios de salud. Los maestros y los amigos de los NNA-S/HA que van escuelas regulares les excluyen causando convivencias desagradables para los NNA-S/HA. Aquellos que se encuentran en la escuela para sordos se sienten m?s adaptados, con mejor autoestima y son m?s resiliente. La mitad de los NNA-S/HA usan dispositivos auditivos pero todos usan o lengua de se?as formal o se?as familiares para comunicarse con sus amigos y familias. Los NNA-S/HA que usan los dispositivos auditivos no tienen contacto con la comunidad sorda de su regi?n no as? los otros que no lo usan y cuya lengua principal es la de se?as. Los NNA-S/HA desarrollan como todos los dem?s sue?os, proyectos de vida y luchan por conseguirlo. El estudio permite plantear hip?tesis para futuras investigaciones en torno a las estrategias de afrontamiento de las familias, la resiliencia de los NNA-S/HA y la asociaci?n con las relaciones de convivencia.
Universidad De Cuenca
http://www.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/maskana/article/view/493

Publication Year
2015
Language
spa
Topic
NI?OS
ADOLESCENTES
SORDERA
FAMILIA
ESCUELA
SERVICIOS DE SALUD
Repository
Repositorio SENESCYT
Get full text
http://repositorio.educacionsuperior.gob.ec/handle/28000/2973
Rights
openAccess
License
openAccess