El portafolio digital síncrono interactivo (Experiencias)

 

Authors
Tipán Renjifo, Diego Marcelo
Format
Article
Status
publishedVersion
Description

This research deals with the interactive synchronous digital portfolio as an innovative methodological strategy in the network society, strengthening the self-assessment culture and achieving a high degree of learning and interactivity during synchronous virtual sessions. In the synchronous teaching-learning moments, learning is promoted in the form of a teacher’s monologue through video conferencing, not allowing the students’ participation, construction, and interactivity of learning. The interactive synchronous digital portfolio is proposed as an alternative. According to the results, this innovative methodological strategy can be applied in videoconferences, strengthening the processes of self-evaluation, criticality, metacognition, creativity, continuous participation, and interactivity during virtual classes.
El presente trabajo presenta la propuesta del portafolio digital síncrono interactivo como estrategia metodológica innovadora en el contexto de la sociedad red, para fortalecer la cultura autoevaluativa y alcanzar un alto grado de aprendizaje e interactividad durante las sesiones virtuales síncronas. En los momentos de enseñanza aprendizaje síncronos se promueve el aprendizaje en forma de monólogo del docente mediante la videoconferencia y esto no posibilita la participación, construcción e interactividad del aprendizaje por parte del estudiante. El portafolio digital síncrono interactivo se propone como alternativa. Según los resultados obtenidos se puede aplicar esta estrategia metodológica innovadora en las videoconferencias, fortaleciendo los procesos de autoevaluación, criticidad, metacognición, creatividad, participación continua e interactividad durante las clases virtuales.

Publication Year
2021
Language
spa
Topic
EDUCACIÓN EN LÍNEA
EVALUACIÓN EDUCATIVA
MÉTODOS DE ENSEÑANZA
PEDAGOGÍA
TECNOLOGÍA EDUCATIVA
DIGITAL PORTFOLIO
INTERACTIVE PORTFOLIO
Repository
Repositorio Universidad Andina Simón Bolivar
Get full text
http://hdl.handle.net/10644/8471
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional