La potestad presidencial para disolver la Asamblea Nacional

 

Authors
Corral Dávalos, José Luis
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The new Constitution introduced new faculties and institutions. For example,the case of the article 148 of this Constitution, that it authorizes to the President of the Republic to dissolve the National Assembly (Legislative Power), whenever in his opinion have been configured the reasons that this norm points out. The contradiction with the State of Right, Principle of Legality and Principle of Separation of Powers that it represents this power is due to diverse reasons: inapplicability of a figure of a parliamentary system in a presidential system as Ecuadorian, optional application gave to the President for the Legislative dissolution, ignorance of the due process guaranteed by the same Constitution, legislation by order of the Boss of State. With this thesis, it will be demonstrated, by means of the analysis of the article 148 of the Constitution, of the applicable constitutional dispositions to the case, of the secondary legislation, doctrine and jurisprudence, that the interference of the Executive Power in the Legislative Power breaks a balanced system of properly defined functions. As solution proposal, a project of constitutional change is presented, which eliminates this presidential power.
La aprobación de la nueva Constitución trajo consigo la vigencia de nuevas instituciones y facultades. Tal es el caso del artículo 148 de la Carta Magna, que faculta al Presidente de la República para disolver la Asamblea Nacional, siempre que a su juicio se hubieren configurado las causales que dicha norma señala. La contradicción con el Estado de Derecho, Principio de Legalidad y Principio de Separación de Poderes que representa esta potestad se debe a diversos motivos: improcedencia de una figura propia de un régimen parlamentario en un sistema presidencial como el ecuatoriano, el alto grado de discrecionalidad brindada al Primer Mandatario para la disolución del Legislativo, desconocimiento del debido proceso garantizado por la misma Constitución, legislación vía decreto por parte del Jefe de Estado. Con este trabajo, se demostrará, mediante el análisis del artículo 148 de la Constitución, de las disposiciones constitucionales aplicables al caso, de la legislación secundaria, doctrina y jurisprudencia, que la intromisión del Poder Ejecutivo en el Poder Legislativo es atentatoria contra un sistema equilibrado de funciones debidamente delimitadas. Asimismo, como propuesta de solución, se presenta un proyecto de reforma constitucional que elimine la potestad presidencial contenida en el referido artículo.

Publication Year
2011
Language
spa
Topic
DERECHO CONSTITUCIONAL
DERECHO ADMINISTRATIVO
DEMOCRACIA
JUICIO PENAL
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
Get full text
http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/268
Rights
openAccess
License
openAccess