El régimen jurídico de la publicidad engañosa en el Ecuador

 

Authors
Alarcón Barrera, Michel Alejandro
Format
BachelorThesis
Status
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Description

Commercial advertising is currently being regulated by three laws of organic character. These laws are: The Law of Consumer Protection, Law of Regulation and Market Control and the Law of Communication. Currently, commercial advertisement is considered an activity performed by the business market; it has become an efficient tool for all finance agents with the purpose of transmitting the information needed to the consumer so they can better decide and acquire the services and goods that are being advertised in the current market. However, these publicity activities can also be deceiving and could cause damage to the consumer as well as the producer; if the information being advertised is false, incorrect or incomplete, this could create financial loss for both parties. And this decision would be made under misguided information received through the advertisement. That being said, we now have the Law of Communication; which for the first time prohibits and regulates untruthful advertising that can cause damage to the people who receive the false information. The objective of this study is to evaluate the judicial parameters within the law regardless to false advertisement in Ecuador. With that information, tools could be created to protect and advise the consumer as well as the businessmen in our current competitive market. It would also help create laws that could stop these acts from happening and make commercial competition fair in Ecuador.
La publicidad comercial se encuentra regulada a través de tres normas de carácter orgánico, que son: la Ley Orgánica de Defensa del Consumidor; la Ley Orgánica de Regulación y Control del Poder de Mercado; y, la Ley Orgánica de Comunicación. En la actualidad, la publicidad comercial se considera como una actividad económica; se ha convertido en una herramienta eficiente e idónea para los agentes económicos, a fin de que puedan transmitir la información a los consumidores y éstos puedan conocer y adquirir los bienes y servicios que se promocionan dentro del mercado concurrente. Estas actividades publicitarias tienden a provocar actos de engaño, que pueden perjudicar tanto a los consumidores como a los usuarios, por manejar información falsa o que induzca a error en la obtención de un bien o servicio por parte del consumidor, auspiciando un perjuicio económico y desviando la clientela ajena para provecho propio del competidor desleal. Por otro lado tenemos la Ley Orgánica de Comunicación, que por primera vez regula a la publicidad y prohíbe la difusión de contenidos engañosos, que en su momento pueden perjudicar los derechos de las personas al recibir una información no veraz. El objetivo de este estudio se conduce a evaluar el marco jurídico sobre los actos de engaño publicitario en el Ecuador, con esto se podrá disponer de las herramientas de asesoramiento adecuado para proteger al consumidor y al empresario dentro de un mercado competitivo. Igualmente, tiene como alcance conocer la normativa aplicable para reprimir los actos de engaño dentro de las actividades publicitarias comerciales, como lineamiento para evitar la competencia desleal en el Ecuador.

Publication Year
2014
Language
spa
Topic
RÉGIMEN JURÍDICO
PUBLICIDAD COMERCIAL
LEY ORGÁNICA DE COMUNICACIÓN
Repository
Repositorio Universidad de las Américas
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http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/1758
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