Valoración de la producción y comercialización del maíz duro (Zea mays l.) en el cantón Pueblo Viejo

 

Authors
Moya Carrera, Edison Geovanny
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The production and marketing of hard corn is one of the most important crops worldwide, in the United States there is a yield of 361.09 tons corresponding to (36.56%), China with 215.50 million (21.81%). ); Brazil with 75 (7.59%), the European Union with 73, 96 (7.48%) and Argentina with 22 million tons (2.22). Corn is one of the most important items at the national level, where the provinces of Los Ríos, Guayas and Manabí are located, which account for a total of 77.34% of the harvested area, in the Pueblo Viejo canton the producers and intermediaries they are dedicated to this agricultural work for several years, which is recognized for its high contribution to the production and marketing of hard corn in the country. The issue raised in this research is, Assessment of the production and marketing of hard maize (Zea mays L.) in the town of Pueblo Viejo. The objectives were: are: 1 To know the actors involved in the production and marketing process, 2 Determine the technology used in the production of hard corn in the study area, 3 Identify the main marketing channels. The methodology used was through a survey and application of surveys conducted in modules; its analysis through descriptive statistics and the classification of data in an Office Excel database according to the requirements. The main results obtained are that 71% cultivate the De Kall 7088 hybrid; the months of greatest production are April, May, June; 94% sell the production to intermediaries; the intermediaries 73% are men and they market more with all the hybrids, 100% buy from the producers. The lowest price months are Apr, May and Jun; and of higher price Oct, Nov and Dec. Agricultural producers participate in the protection of soil, water sources and collection of chemical waste, have due protections at the time of applying fertilizations, 94% of producers do not perform crop rotation but 6% sow rice and soybeans, do not have irrigation systems due to their high installation cost, perform pest and disease controls throughout the crop cycle. 36% use 4-axis transport to transport the product to the different commercialization destinations.
La producción y comercialización de maíz duro es uno de los cultivos más importantes a nivel mundial, en Estados unidos existe un rendimiento de 361,09 toneladas lo que corresponde a (36,56%), China con 215,50 millones (21,81 %); Brasil con 75 (7,59%), la Unión Europea con 73, 96 (7,48 %) y Argentina con 22 millones de toneladas (2,22). El maíz es uno de los rubros más importantes a nivel nacional, donde se ubica principalmente las provincias de Los Ríos, Guayas y Manabí las cuales suman un total de 77,34% de la superficie cosechada, en el cantón Pueblo Viejo los productores e intermediarios se dedican a esta labor agrícola por varios años la misma que es reconocida por su alto aporte a la producción y comercialización de maíz duro en el país. El tema planteado en esta investigación es, Valoración de la producción y comercialización del maíz duro (Zea mays L.) en el cantón Pueblo Viejo. Los objetivos fueron: son: 1 Conocer los actores que interviene en el proceso de producción y comercialización, 2 Determinar la tecnología utilizada en la producción de maíz duro en el área de estudio, 3 Identificar los principales canales de comercialización. La metodología utilizada fue a través de un sondeo y aplicación de encuestas dirigidas en módulos; su análisis a través de estadística descriptiva y la clasificación de datos en una base de Office Excel de acuerdo a los requerimientos. Los principales resultados obtenidos son que el 71% cultiva el híbrido De Kall 7088; los meses de mayor producción son Abril, Mayo, Junio; un 94% vende la producción a intermediarios; los intermediarios un 73% son hombres y comercializan más con todos los híbridos, el 100% compran a los productores. Los meses de menor precio son Abr, May y Jun; y de mayor precio Oct, Nov y Dic. Los productores agrícolas participan en la protección del suelo, fuentes hídricas y recolección de desechos químicos, cuentan con las debidas protecciones al momento de aplicar fertilizaciones, el 94% de productores no realizan rotación de cultivo pero el 6% siembran arroz y soya, no disponen de sistemas de riego debido a su alto costo de instalación, realizan controles de plagas y enfermedades en todo el ciclo de cultivo. El 36% utilizan transporte de 4 ejes para el transporte de producto a los diferentes destinos de comercialización.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
ACUACULTURA
CANAL DE DISTRIBUCIÓN
COMERCIALIZACIÓN
DEMANDA
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
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http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/2211
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openAccess
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