Los materiales didácticos, durante el proceso pedagógico, en la Expresión Oral de los niños de Educación Inicial de la U.E. Luis Felipe Borja

 

Authors
Pazmiño Salazar, Soraya Lizeth
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

The present investigation " THE DIDACTIC MATERIALS, DURING THE PEDAGOGIC PROCESS, IN THE ORAL EXPRESSION OF THE CHILDREN OF INITIAL EDUCATION " gives the Educational Unit Luis Felipe Borja it has as aim strengthen the oral expression, by means of the utilization of didactic materials, during the pedagogic process, in the children of initial education, of the canton San Miguel, province Bolivar. In the present qualitative investigation of type, since one worked with the only group of initial education, being the sample constituted by 17 children and 4-year-old girls of the Educational Unit "Luis Felipe Borja" of the canton San Miguel, province Bolivar. For it, it was in use as instruments of investigation as the list of check and the observation, he interviews teacher, in order to determine the development of the expression of the oral language from a point of view, principally phonological, but opened to all the communicative progresses of the child. After the application of the didactic resources since they were the Puppets, it was allowed that a significant difference should be reached as for the development in the oral expression, allowing that the child could develop his process of education and learning, to increase his vocabulary, major fluency on having talked with his couples and teachers. Coming to the conclusion that is important to change strategies and methodologies in order that the students could develop of better way his oral expression. Keywords: communication, oral expression, didactic resources.
La presente investigación “LOS MATERIALES DIDÁCTICOS, DURANTE EL PROCESO PEDAGÓGICO, EN LA EXPRESIÓN ORAL DE LOS NIÑOS DE EDUCACIÓN INICIAL” DE LA U.E. LUIS FELIPE BORJA tiene como objetivo fortalecer la expresión oral, mediante la utilización de materiales didácticos, durante el proceso pedagógico, en los niños de educación inicial, del cantón San Miguel, provincia Bolívar. En la presente investigación de tipo cualitativa, por cuanto se trabajó con el único grupo de educación inicial, siendo la muestra constituido por 17 niños y niñas de 4 años de la Unidad Educativa “Luis Felipe Borja” del cantón San Miguel, provincia Bolívar. Para ello, se utilizó como instrumentos de investigación como la lista de cotejo y la observación, entrevista a la docente, con el fin de determinar el desarrollo de la expresión del lenguaje oral desde un punto de vista, principalmente fonológico, pero abierto a todos los progresos comunicativos del niño. Luego de la aplicación de los recursos didácticos como fueron los Títeres, permitió que se alcance una diferencia significativa en cuanto al desarrollo en la expresión oral, permitiendo que el niño pueda desarrollar su proceso de enseñanza y aprendizaje, aumentar su vocabulario, mayor fluidez al dialogar con sus pares y docentes. Llegando a la conclusión que es importante cambiar de estrategias y metodologías para que los estudiantes puedan desarrollar de mejor manera su expresión oral. Palabras claves: comunicación, expresión oral, recursos didácticos.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
EDUCACION INICIAL
MATERIALES
DIDÁCTICOS
DURANTE EL PROCESO
PEDAGÓGICO
EXPRESIÓN ORAL
NIÑOS
EDUCACIÓN INICIAL
DE LA U.E.
LUIS FELIPE BORJA
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
Get full text
http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/2897
Rights
openAccess
License