Utilización de Moodle para fortalecer el proceso de enseñanza aprendizaje de la Unidad Educativa Alejandro Sergio Bermeo en el periodo lectivo 2015-2016

 

Authors
Condo Jiménez, Edgar Eduardo; Erazo Ramos, Alex Alejandro
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

This paper establishes the proposal "USE OF MOODLE TO STRENGTHEN THE LEARNING PROCESS OF THE ALEJANDRO SERGIO BERMEO EDUCATIONAL UNIT AT 2015-2016", where it seeks to establish the knowledge and management of virtual platforms (Moodle) . Moodle is a virtual teaching-learning environment with which a constructivist learning environment was developed that meets the educational needs, that is, to encourage the student to be protagonist and responsible for the construction of their own knowledge. We proceeded to apply specialized training, with the support of a didactic guide constituted by contents: activities, preparation of courses, forums, chats, questionnaires, tasks. As a result, the new installed platform is presented with the advantage of being based on standards, as well as being flexible, easy to administer and usable, allowing the institution to devote more resources to the development of contents, while at the same time it will allow the promotion of learning within and outside the classroom, will facilitate teaching by the teacher, since the student can feed back the contents and will have the resources first hand. Finally, the technological proposal will be a contribution to the institution and the Bolivarian community, since every educational institution must use new learning methods to strengthen educational processes
En el presente trabajo se establece la propuesta “UTILIZACIÓN DE MOODLE PARA FORTALECER EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE DE LA UNIDAD EDUCATIVA ALEJANDRO SERGIO BERMEO EN EL PERIODO LECTIVO 2015-2016.”, donde busca establecer los conocimientos y el manejo de plataformas virtuales (Moodle). Moodle es un entorno virtual de enseñanza-aprendizaje con lo cual se desarrolló un ambiente de aprendizaje constructivista que satisfaga las necesidades educativas, es decir, estimular a que el alumno sea protagonista y responsable de la construcción de su propio conocimiento. Se procedió aplicar una capacitación especializada, con el apoyo de una guía didáctica constituida por contenidos: actividades, elaboración de cursos, foros, chats, cuestionarios, tareas. Como resultado, se presenta la nueva plataforma instalada con la ventaja de estar basada en estándares, además de ser flexible, fácil de administrar y usable, permitiendo a la institución dedicar mayores recursos al desarrollo de contenidos, a la vez permitirá impulsar el aprendizaje dentro y fuera del aula de clase, facilitará la enseñanza por parte del docente, ya que el estudiante podrá retroalimentar los contenidos y contará con los recursos de primera mano. Finalmente la propuesta tecnológica, será una aporte a la institución y a la comunidad Bolivarense, ya que toda institución educativa debe utilizar nuevos métodos de aprendizaje para fortalecer los procesos educativos.

Publication Year
2017
Language
spa
Topic
MOODLE
PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE
UNIDAD EDUCATIVA ALEJANDRO SERGIO BERMEO
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
Get full text
http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/1989
Rights
openAccess
License