Las nociones temporoespaciales en la iniciación a la lecto – escritura de los niños y niñas de primer año de educación básica de la Unidad Educativa “Mariscal Antonio José de Sucre” de la parroquia Achupallas, cantón Alausí provincia de Chimborazo durante el año lectivo 2018-2019.

 

Authors
Inca Paguay, María Margarita
Format
MasterThesis
Status
publishedVersion
Description

The present research work was carried out with the purpose of determining the influence of the temporal-spatial notions for the initiation to the reading-writing of the students of first year of basic education of the “Mariscal Antonio José de Sucre” Educational Unit of the Achupallas parish , the research was structured following the steps of a scientific investigation, the methodological approach was quantitative, for using the numerical data to know the behavior of the study variables, investigative for using the observation and bibliographic. To carry out the investigative study, the sample coincides with the population, 40 boys and girls and 2 teachers participated, with the time-space recreational activities being carried out, using the checklist and the ABC test as data collection instruments, they were applied The observation techniques and questionnaires during the execution of the activities, these instruments were validated by the ABC test of Lourenzo Filho, which was applied to the 40 children of the “Mariscal Antonio José de Sucre” Educational Unit, with a grade of 0 to 3 points, with 3 points if they managed to perform the time-space activities without errors and 0 points when they failed to perform the activities, the data thrown by the instruments were entered into the IBM-SPPSS 22.0 program, resulting in: alternative hypothesis since, the value of α for both variables in the two times of data collection, is lower than the level of significance (0.05). Concluding: the time-space activities improve the initiation to the reading-writing of the FirstYear boys and girls of the “Mariscal Antonio José de Sucre” Educational Unit.
El presente trabajo de investigación se realizó con el propósito de determinar la influencia de las nociones témporo-espaciales para la iniciación a la lecto–escritura de los estudiantes de Primer Año de Educación Básica de la Unidad Educativa Mariscal Antonio José de Sucre de la parroquia Achupallas, la investigación se estructuró siguiendo los pasos de una investigación científica, el enfoque metodológico fue cuantitativo, por emplear los datos numéricos para conocer el comportamiento de las variables de estudio, investigativa por emplear la observación y bibliográfica. Para realizar el estudio investigativo la muestra coinciden con la población, participaron 40 niños y niñas y 2 docentes, con los se realizaron las actividades lúdicas témporo-espaciales, utilizando como instrumentos de recolección de datos la lista de cotejo y el test ABC, se aplicaron las técnicas de observación y cuestionarios durante la ejecución de las actividades, estos instrumentos se validaron por el test ABC de Lorenzo Filho, el cual se le aplicó a los 40 niños y niñas de la Unidad Educativa “Mariscal Antonio José de Sucre”, con una calificación de 0 a 3 puntos, con 3 puntos si lograron realizar las actividades témporo-espaciales sin errores y 0 puntos cuando no lograron realizar las actividades, los datos arrojados por los instrumentos se ingresaron al programa IBM-SPPSS 22.0, dando como resultados: se acepta la hipótesis alternativa ya que, el valor de α para ambas variables en los dos tiempos de toma de datos, es menor que el nivel de significancia (0,05). Concluyendo: las actividades témporo-espaciales, mejoran la iniciación a la lecto–escritura de los niños y niñas de Primer Año de la Unidad Educativa Mariscal Antonio José de Sucre

Publication Year
2020
Language
spa
Topic
Repository
Repositorio Universidad Estatal de Bolivar
Get full text
http://dspace.ueb.edu.ec/handle/123456789/3335
Rights
openAccess
License