Modelo de gestión administrativa y comercial para el fortalecimiento de la competitividad de la microempresa "Lenin Sport"

 

Authors
Guamán, Anderson I.
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The objective of the research is to design an administrative and commercial model that contributes to improving the competitiveness of the Lennin Sport microenterprise in the city of Cayambe, Pichincha province. From the external situational diagnosis, using the PESTEL matrix: political, economic, social, technological, ecological and legal, it is determined that there are greater opportunities than risks for the company. Analysis of the micro environment through the matrix of the five competitive forces of Michael Porter: rivalry between competing companies, entry of new competing companies, substitute products, suppliers and customers, determining the degree of intensity of threats, so as to make viable The selection of strategies. From the internal analysis of the Lennin Sport microenterprise, through the AMOFIHT matrix and the application of interviews and surveys aimed at the personnel of this company, the main findings of the indicators of these variables were found. The operation and logistics model to improve the competitiveness of the Lennin Sport microenterprise is determined by strategic objectives, production management, strengthening its planning through documented processes. The supply chain component promotes the planning of your budget and the proper management of raw material income and its control. In the distribution of their products, the corresponding diagrams are established to achieve fidelity and trust in their customers. With regard to quality and maintenance, the corresponding policies and processes are established as administrative tools to achieve competitiveness.
El objetivo de la investigación es diseñar un modelo de Gestión administrativa y comercial para fortalecer la competitividad de la microempresa Lenin Sport de la ciudad de Cayambe, provincia de Pichincha. Del diagnóstico situacional externo, utilizando la matriz PESTEL: político, económico, social, tecnológico, ecológico y legal, se determina que existen mayores oportunidades que amenazas para la empresa. Del análisis del micro entorno a través de la matriz de las cinco fuerzas competitivas de Michael Porter: rivalidad entre empresas competidoras, entrada de nuevas empresas competidoras, productos sustitutos, proveedores y clientes, se determinó el grado de intensidad de las amenazas, de manera que se viabilice la selección de las estrategias. Del análisis interno de la microempresa Lennin Sport, mediante la matriz AMOFIHT y la aplicación entrevistas y encuesta dirigidas al personal de esta empresa se encontraron los principales hallazgos de los indicadores de estas variables. El modelo de operación y logística para mejorar la competitividad de la microempresa Lennin Sport, está determinado por objetivos estratégicos, gestión de la producción, fortaleciendo su planificación a través de procesos documentados. El componente cadena de suministros promoverá la planificación de su presupuesto y el manejo adecuado del ingreso de materias primas y su control. En la distribución de sus productos se establecen los diagramas correspondientes para alcanzar fidelidad y confianza en sus clientes. En lo referente a la calidad y mantenimiento se establecen las políticas y procesos correspondientes, como herramientas administrativas para alcanzar la competitividad.
Universidad de Otavalo

Publication Year
2019
Language
spa
Topic
Gestión administrativa
Comercial
Fortalecimiento
Competitividad
Microempresa
Lenin Sport
Modelo de gestión administrativa
Repository
Repositorio Universidad de Otavalo
Get full text
http://repositorio.uotavalo.edu.ec/handle/52000/232
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/