Texto para el aprendizaje de la suma y resta sin reagrupación en achuar. Propuesta metodológica para segundo año de EGB

 

Authors
Tanchim Natsa, Sukuut Eriberto
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The teaching of mathematics in the schools of the Achuar people, in general, do not consider the use of concrete materials of the medium for the teaching of mathematical operations such as addition and subtraction. It was necessary to carry out a study of the operation carried out in addition and subtraction without leads, which are being applied by the teachers of the Taki Educational Unit, since the fundamental basis is for children to learn addition and subtraction and then the rest of operations as the multiplication and division. The Achuar mathematical system is delimited by its cultural and socioeconomic reality. In this context, the calculation and the different forms of mathematical expression, help to face social situations of the different realities. There is a tendency to think that Western mathematics is unique, limiting the possibility of recognizing the existence of other mathematical systems in the culture that makes up our nationality. This investigation supposes in the first place, a study of the own cosmovisión of the Achuar nationality, according to its natural environment, that is to say: the interpretation, representation and / or recreation of the human and natural phenomena that allow the conformation of the different mathematical systems. Second, a study of linguistic type that allows us to analyze the mathematical structure in terms of succession and mathematical operations, located in the reality of use and application in daily life and at the end we propose a material how work should be carried out in the classroom as the methodology.
La enseñanza de las matemáticas en las escuelas del pueblo Achuar, por lo general, no considera el uso de materiales concretos del medio para la enseñanza de operaciones matemáticas como la suma y resta. Fue necesario realizar el estudio de la operación que se realiza en adición y sustracción sin llevadas, que están aplicando los profesores de la unidad Educativa Taki, ya que la base fundamental es que los niños aprendan la suma y resta y luego el resto de operaciones como la multiplicación y división. El sistema matemático Achuar está delimitado por su realidad cultural y socioeconómica. En este contexto el cálculo y las diferentes formas de expresión matemática, ayudan a enfrentar situaciones sociales propias de las diferentes realidades. Se tiene la tendencia a pensar que las matemáticas occidentales son únicas, limitando la posibilidad a reconocer la existencia de otros sistemas matemáticos en la cultura que conforma nuestra nacionalidad. Esta investigación supone en primer lugar, un estudio de la cosmovisión propia de la nacionalidad Achuar, según su entorno natural, es decir: la interpretación, representación y/o recreación de los fenómenos humanos y naturales que permiten la conformación de los diferentes sistemas matemáticos. En segundo lugar, un estudio de tipo lingüístico que nos permita analizar la estructura matemática en términos de sucesión y operaciones matemáticas, ubicadas en la realidad de uso y aplicación en la vida diaria y, al final, proponemos un material como se debe llevar el trabajo en el aula como la metodología.

Publication Year
2018
Language
spa
Topic
EDUCACIÓN INTERCULTURAL BILINGÜE
ENSEÑANZA -- MATEMÁTICAS
EDUCACIÓN BÁSICA
MATERIALES DE ENSEÑANZA
Repository
Repositorio Universidad Politécnica Salesiana
Get full text
http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/15511
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Ecuador