Intervención Escuela Carmen Amelia hidalgo

 

Authors
Andrade Guimarães, M. Victoria
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

The present study was realized in Carmen Amelia Hidalgo Elementary School. Its purpose was to augment the general work satisfaction of the personnel and to improve the quality of the social interactions between teachers. The process started with a preliminary interview with the principal, and then three more interviews were conducted to the personnel in order to identify their current preoccupations. Afterwards, all of the personnel was answered a questionnaire consisting of twenty-seven items in Likert scale. Three main concern areas were identified; communication, appropriate recognition, lack of creativity and innovation and finally the existence of organizational barriers. Two interventions were scheduled to address the communication and proper recognition areas. Then, an experimental intervention was introduced, in order to determine the effectiveness of a creativity workshop. The teachers were separated into two groups, the control (PM) and the experimental (CI); both were expected to identify and give possible solutions of existing organizational barriers. The results revealed an overall increase in satisfaction concerning the two initial interventions, and also a reduced capacity in identifying and giving creative solutions to organizational problems inside the school by the experimental group.
El presente estudio se realizó en la escuela mixta pública Carmen Amelia Hidalgo con el fin de aumentar la satisfacción laboral general de los docentes y de mejorar la calidad de las interacciones sociales entre ellos. Se inició con una entrevista preliminar con la directora, posteriormente se realizaron entrevistas a profundidad con miembros del personal para identificar sus preocupaciones. Luego se aplicó una encuesta a todo el personal donde se identificaron áreas de preocupación: la comunicación, el reconocimiento apropiado, la falta de creatividad e innovación y la existencia de barreras organizacionales. Con estos resultados se programaron intervenciones con el fin de mejorar tanto la comunicación como los reconocimientos por parte de la dirección. Se realizó también una intervención con carácter experimental para determinar la eficacia de la capacitación en creatividad en los docentes, a los que se los dividió en dos grupos, el grupo control (PM) y el grupo experimental (CI); ambos grupos debían dar soluciones a problemas dentro de la escuela aunque al grupo ci se le impartió un taller de aumento de creatividad. Los resultados en relación con la intervención experimental revelaron perspectivas variadas en relación con la efectividad de las intervenciones en comunicación y una menor efectividad para la creación de soluciones adecuadas por parte del grupo experimental (CI); con respecto a las dos intervenciones iniciales los resultados indicaron un aumento en el nivel de satisfacción de los empleados de la escuela.

Publication Year
2012
Language
esp
Topic
Psicología
Insatisfacción laboral
Psicología
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
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http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/2316
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/