Across-cultural study comparing the use of three 9-point hedonic scales between ecuadorians and Americans using a rank-rating protocol

 

Authors
Amores Burbano, Javier Preslav
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

In a cross-cultural study, ninety-six consumers, 48 Ecuadorian and 48 American, recruited from the Universidad San Francisco de Quito campus, tasted four sport drinks available in the local market. The four samples were rated using ‘Words and numbers’, ‘Words only’ and ‘Numbers only’ 9-point hedonic scales and following a Rank-Rating protocol. Data obtained from the ranking and rating of the samples were analyzed using ANOVA/post-hoc tests, Student’s t-test, Thurstonian δ and R-Index. No statistical difference was found between Ecuadorian and American consumers (p≥0.05). However, these results are only applicable to this particular experiment, since these may vary depending on the samples used. The discriminating power of the five statistical analyses was determined, showing a slight advantage of the R-Index over the other tests. Lastly, differences in the use of the three hedonic scales were found, especially when using the ‘Numbers only’ scale, but such differences were not statistically significant (p≥0.05).
En un estudio intercultural, noventa y seis consumidores, 48 ecuatorianos y 48 estadounidenses, reclutados en las instalaciones de la Universidad San Francisco de Quito, probaron cuatro bebidas hidratantes disponibles en el mercado local. Las cuatro muestras fueron categorizadas utilizando escalas hedónicas de 9 puntos de ‘Categorías y números’, ‘Solo categorías’ y ‘Solo números’ siguiendo un protocolo Rank-Rating. Los datos obtenidos a partir del ordenamiento y categorización de las muestras fueron analizados mediante ANOVA/pruebas post-hoc, prueba t de Student, δ de Thurstone e Índice R. No se encontró diferencia estadística entre consumidores ecuatorianos y estadounidenses (p≥0,05), pero este resultado solo es aplicable a este experimento en particular, pues este puede variar dependiendo de las muestras utilizadas. Se determinó el poder discriminativo de los cinco análisis estadísticos empleados, mostrando el Índice R una ligera ventaja sobre las otras cinco pruebas. Finalmente, se encontraron diferencias en el uso de las tres escalas hedónicas, especialmente al usar la escala ‘Solo números’, pero estas diferencias no resultaron estadísticamente significativas (p≥0,05).

Publication Year
2014
Language
esp
Topic
Marketing
Comportamiento del Consumidor
Toma de Decisiones
Estudiantes Universitarios
CIENCIAS SOCIALES
COMERCIO
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
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http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/2845
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openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/