Mila guión de largometraje de ficción

 

Authors
Cabascango Fuentes, Diego David
Format
BachelorThesis
Status
publishedVersion
Description

During the initial writing stage, it was taken into consideration the shooting of a short fiction film to narrate in a concise and brief manner the story of a Kichwa woman and her self-discovery to the sex appeal of the same gender. In the process, it was considered unlikely to achieve a good story conductor, because the treatment obtained with the exteriorization of the character’s point of view, was lacking reasonable justification and had some gaps that did not provide a dramatic growth. For this reason, it was decided to write a script for a feature film using ideas from the original concept so that it can be reinserted along the rewriting process. The project was divided into three acts that were sequentially structured in order to focus on the everyday world of the character, how it was violated and how it managed to redeem itself once already transformed. Once the acts were defined, it was time to work on the sequences, each one with dramatic actions, and then began the writing treatment of the script. After a year, the scriptwriting and its meticulous aesthetic study came along, based on the analysis of films such as: “In the mood for love and Chungking Express”, directed by Wong Kar-Wai; “la Vie d’Adele,” directed by Abdellatif Kechiche. While finishing up the first draft of the script, the search for the crew began, and so did the preproduction phase for the movie teaser. Then the casting and scouting process were defined. In the end, the shooting was scheduled to last a day, and for the postproduction an extra two more weeks. This was adequate time to polish up the first script draft and finish the teaser of the film.
Durante la primera etapa de escritura, se consideró la realización de un cortometraje de ficción el cual narre de forma concisa y breve la historia de una mujer kichwa y su descubrimiento al atractivo sexual del mismo género y nacionalidad. En el proceso del mismo, se consideró poco probable alcanzar a desarrollar el hilo conductor de la historia ya que, el tratamiento que se estaba consiguiendo al plantearse exteriorizar la mirada íntima del personaje, carecía de justificaciones y presentaba ciertos vacíos que no aportaban a su crecimiento dramático. De esta manera, se optó por realizar un guión de largometraje el cual tomó escenas del guión original que podían insertarse a lo largo de la re-escritura. El proyecto se decidió dividirlo en tres partes, denominados actos, los cuales fueron estructurados secuencialmente con el fin de enfocarse en el mundo cotidiano del personaje, cómo este se transgrede y de qué manera éste logra reivindicarse una vez ya transformada. Una vez definidos los actos, se procedió a realizar las secuencias, cada una con acciones dramáticas para luego empezar con la escritura del tratamiento del guión. Al cabo de un año, se inició la escritura del guión y su meticuloso estudio estético en el que se basó en referencias de otras películas tales como: In the mood for love y Chungking Express del director Wong Kar-Wai y La Vie d'Adèle del directorAbdellatif Kechiche. Mientras culminaba la escritura del primer borrador del guión, inició la búsqueda del equipo técnico y arrancó la fase de preproducción del teaser de la película. Posteriormente el proceso de casting y scouting fueron definidos para de esta manera hacer ensayos previos al día de rodaje. Finalmente, se programó un día de rodaje y dos semanas de postproducción en los cuales se alcanzó a pulir el primer borrador de guión y a terminar el teaser de la película.

Publication Year
2014
Language
spa
Topic
Cine
Guiones cinematográficos
Producción y dirección
LENGUAJE Y LITERATURA
CINE
Repository
Repositorio Universidad San Francisco de Quito
Get full text
http://repositorio.usfq.edu.ec/handle/23000/4200
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/